click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, September 28, 2016

Lombok Bali Day 3

Hari ke 3 lawatan terakhir Bali. Arini melawat pura di  Tanah Lot dan kawasan dingin tanah tinggi Bedugul...



Kebetulan esok adalah hariraya Kuningan masyarakat Bali. Banyak arca-arca seperti ini  dipasang disetiap rumah yang di panggil Penjor...Arca menyerupai naga yang diperbuat dari buluh dan dihias dengan daun kelapa..Terdapat ruangan khas untuk meletakkan barang-barang pemujaan.

Setiap enam bulan masyarakat sana merayakan Raya Galungan di ikuti dengan Raya Kuningan.. Galungan dipercayai permulaan hari roh si mati dan tuhan turun kedunia dan sesudah 10 hari mereka merayakan hari Kuningan pula dimana roh dan tuhan  akan kembali ke tempat asal  .

Di Bali memang banyak cuti keagamaan.. Sebab itu dinamakan Bali.. BAnyak LIbur hehe .Beginilah cerita pemandu mobil kami.

Ada lagi perayaan besar.. Hariraya Nyepi...Selama 24 jam serba serbi sepi..Penduduk berkurung di rumah..  Seluruh pulau gelap gelita...Airport pun tutup..Stesen tv tutup..Pendekkata serba serbi sepi...





Inilah sausana pekan di Bali...Tak banyak beza dengan daerah-daerah lain di Indonesia..









Tanah Lot terkenal dengan kuil hindu yang terletak di pulau kecil tepi pantai..Jika air surut boleh berjalan kaki ke sana. Disebabkan asyik dipromosikan sebagai tempat menarik dan istimewa , pengunjung berpusu-pusu ke sana.



Begudul pula adalah tanah tinggi bersuhu nyaman sebagaimana Cameron Highland Malaysia. Untuk tiba ke sana melalui jalan berbukit dan berliku... Dikiri kanan jalan ditanam dengan tanaman tanah tinggi. Terdapat juga sawah-sawah...

Memasuki taman berbayar..ternyata sausana berbeza ..Baru terasa berada di pusat pelancongan...Taman dihias indah dengan pokok bunga-bungaan .Segalanya terpelihara kemas dan rapi...





Bukan saja para wanita..pria pun turut asyik mengabadikan foto...Berbanding dengan taman awam tanpa bayaran bersebelahan ternyata keadaannya sungguh berbeza.




Jika ditanahair popular dengan ayam golek pelbagai rasa..Di Bali pula popular dengan Celeng Guling  atau Babi panggang...Sudah tertera 100 peratus haram..jangan pula ada yang mengada-ngada tanya. Daging halal ke haram..!

Dalam perjalanan balik menyinggah  ke Pantai Sumun  Denpasar...Selain Pantai Kuta pantai ini popular di kalangan pengunjung . Hari hampir gelap .pungunjung telah kurang.. Terdapat resort sepanjang pantai. Seperti di tempat lain ramai sungguh  Mat Saleh/ Buley  di Bali ..



Malam ini akan terus ke Pelabuhan untuk ke Lombok . Bermalam di Ferilah kita...


Di akhir lawatan masih musykil di mana kelebihan landskap Bali nih...Bukankah jika mempunyai konsep tersendiri sepatutnya secara keseluruhan  pulau mesti terserlah kelainannya..Di pusat bandar maupun pekan yang kami kunjungi kelihatan biasa-biasa saja ...Ataukah kami yang tak pergi tempat yang betul...Ataukah keindahan itu hanya lebih menyerlah di resort-resort berbayar ..Kekadang apa yang ditonjolkan melalui gambar-gambar tidak serupa dengan yang sebenar...Sebab itu pemgalaman melihat sendiri adalah lebih meyakinkan dan kepuasan.

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK