Wednesday, December 19, 2018

Syiling oh syiling 2018




Hampir 5 tahun, tabungan syiling penuh. Harini Rabu 19hb Disember 2018 dengan penuh keterujaan memecahkan tabung.. Dalam kepala otak mengharapkan tabungan tidak kurang dari RM2 ribu walaupun congakan kasar semacam sukar untuk mencapai nilai tersebut..Tapi tak salah kan berharap.. 



Sehingga menggoncang tabung memaksa syiling  keluar untuk mencari jawapan pasti berapakah nilai tabungan selama hampir 5 tahun ini. Rupanya ada juga yang degil nak keluar.. Di telek- telek adalah dalam 80 sen. Nampaknya terpaksa dibiarkan sebagai ibu duit untuk tabungan berikutnya. 

Jika dinilai dari berat syiling, memang sangat berat.. Rasanya lebih 15 kilo. 

Menuju ke bank dengan penuh harapan... Harap- harap lebih RM 2 ribu bermain di benak pemikiran...Berangan dah nak sambar motor kapchai... Kalau di campur dengan duit kapcai lama yang dah ada orang nak beli dalam seribu ringgit dapatlah Rm 3 ribu keseluruhan. Motor terpakai baik mudah diperolehi dipasaran untuk nilai sebegini. 

Tiba dibank menunggu dengan penuh sabar kerana ada juga pelanggan yang sedang menunggu mesin syiling dibuka pukul 3.30 ptg. Dapat giliran ke 2.

Giliran tiba. Memasukkan syiling dalam mesin.. Beberapa kali mesin tergendala memaksa pegawai bertugas dipanggil untuk mengatasi masalah.. Adalah 2,3 kali . Banyak syiling nih.. 

Memerhati paparan kiraan nilai syiling terasa lambat pulak nilai menaik.. Nak lepaskan nilai seribu pun lambat sedangkan syiling didalam bekas plastik hampir habis dah.. Camana nak dapat 2 ribu kalau macam ni.. 

Betul lah.. harapan tak sama dengan realiti.. Kiraan terakhir syiling berhenti dekat Rm 1180. 25...Pergh jauh dari yang diangan-angankan..

Tak mengapalah.. Motor tetap mau dibeli.. Bajet belian motor terpaksa diturunkanlah.. Inilah satu satunya cara untuk mengingati kenangan menyimpan syiling... 

Jom jom menabung.. 

Coretan mengumpul syiling terdahulu boleh dibaca di...

Syiling oh syiling 2014

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK