click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, September 13, 2020

Sembelihan Sulong...

13hb September 2020 Ahad.

Pejam celik harini ayam batch kedua berusia lebih 2 bulan...lebih tepat 80 hari...


Ayam jantan yang paling besar baru mula berkokok menjadi korban sembelihan sulong.

Diperhatikan batch ini tumbesaran agak lambat, mungkin faktor pemakanan sebab ayam lebih banyak diberi campuran makan lebihan yang diolah dengan dedak dan jagung. 

Berat ayam dalam 1.7kg , daripada 9 ekor batch ini, terdapat 5 ekor yg beratnya melebihi 1.3kg..bakinya masih dibawah sekilo...Selain faktor makanan mungkin juga faktor baka...Kelihatannya ada yang baka ayam kampung asli..
 

Daging berwarna kekuningan, kandungan lemak nampaknya ok..kurang dari 5 persen.. Berat timbangan sesudah dibuang kepala, bulu dan isi dalaman, sekitar 1.2 kg saja.. 

Ermm ayam goreng segar dari ladang..Enak  manis..cuma sedikit liat...Nampaknya ayam batch ke dua sudah sampai waktu  disembelih  untuk mengelakkan daging menjadi liat.

Batch ke 3 pun dah rimas terkurung di reban sempit...Sebelum ini cuba dilepaskan tapi dibuli dengan ayam ayam batch ke 2..Ayam pun ada kasta.

Telur sudah, daging ayam sudah., anak ayam saja yang belum...Sabarr..


4 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK