click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, August 27, 2023

Misi Menyelamatkan Kembara...

Sambungan cerita Tragedi Jumaat..

Pada awalnya tiada tali maupun rantai mencukupi untuk menarik Kembara. Rantai chainblock tidak cukup panjang untuk disangkutkan ke pokok. Hasrat membeli, hardware pula terlalu jauh, mencuba menahan kenderaan lalu tiada siapa yang berani berhenti, meminta bantuan rakan, liputan talian talifon tak begitu bagus. Lagi pula hari Jumaat  sudah tentu ramai yang sedang bersolat..Berjam juga memerah akal untuk menarik Kembara dalam keadaan serba kekurangan.

Kebetulan jiran kebun cina tepi jalan utama  hadir ke kebunnya dan mempunyai rantai panjang...selesai satu masalah...

Hampir berjaya menaikkan Kembara, chainblock pula jem.. Mungkin sudah terlalu lama tidak diselenggara dan dibiar berhujan panas, chainblock tak mampu berfungsi lagi. Mau tak mau  meminta bantuan rakan setaman untuk mengambil kami.. mujur di puncak bukit boleh mendapat liputan talian telefon. Tak sanggup meneruskan usaha menarik Kembara..Sangat penat dan perut sudah terlalu lapar.



Seawal pagi, membeli chainblock baru.. Design yang sangat ringkas tetapi padu berbanding yang terdahulu. Chainblock ini mudah sangat dikendalikan. Harga Rm320. Peralatan begini memang kena sentiasa tersedia di kenderaan.





Dengan peralatan lengkap, tak sampai setengah jam Kembara berjaya dinaikkan. 

Beberapa lokasi laluan telah dikenalpasti untuk ditambahbaik  dengan segera  supaya tragedi sama tidak berulang. Pinggir cerun akan dibuat penghadang menggunakan tayar terpakai yang diisi tanah.

Permukan laluan akan ditabur lagi dengan batu atau sisa binaan terpakai.

Tayar kembara akan ditukar berbunga kasar, sistem 4wd akan diselenggara dan ditambabaik lagi.


Misi menyelamat selesai. Awal pagi lagi, rakan meneruskan perjalanan ke kebun  di Puncak Gesir/Behrang..

Orang kebun mana reti duduk diam...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK