click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, August 25, 2024

Anjing Kebun...

Jiran kebun baru membela anak anjing, 4 ekor semuanya. Kehidupan terpencil perlu pengawal untuk menghalau penceroboh... rumahnya pernah dimasuki pencuri..Baginya oklah sebab memang tinggal di situ. Seawal 6 pagi keluar berniaga warong makanan di pekan, jam 3 ptg  kembali ke rumah dan mengusahakan dusun pula..Bila tinggal di situ kebajikan haiwan belaan terjaga.

 Rumah jiran berada di tepi jalan besar/ jalan masuk ke puncak kebun lebihkurang 800m dari kebun penulis, untuk ke puncak kebun terpaksa menumpang laluan kebun beliau. 

Setiap kali lalu disambut 4 ekor anak anjing . Seekor lebih remaja manakala 3 lagi masih anak anak..Yang 3 ekor ini mudah mesra dengan orang baru.
Kebetulan tuan anjing keluar berniaga, jadi anak anjing mesra dengan sesiapa yang melayan.


Kita  risau jika tidak berbuat baik, habis nanti diterkam setiap kali membuka palang ke laluan masuk kebun..Mula- mula salam perkenalan hulur makanan, kedatangan berikutnya semakin mesra..kunjungan selanjutnya tak perasan rupanya sampai ke kebun kita diikuti..Argh sudah..



Kita ok saja.. gembira sebab ada peneman, jadi dikebun tidaklah sunyi, kemana kita pergi anjing- anjing ini mengekori, bila balik anjing pun ikut balik dan kembali ke tuan asal..

Kalau setiap kali datang kita membawa ole ole makanan, rasanya anjing- anjing akan semakin rapat.
Masa masih kecil ni nak cuba memanggil setiap satu dengan nama..hitam berbelang putih di dada, Jony, hitam berbelang putih dimuka Blaky dan yang coklat, Brony hehe..harap jangan sampai terkeliru dengan panggilan nama yang diberi tuan asal sudahlah...





 
Masih muda anjing-anjing mudah dibentuk..boleh diajar menurut kata..masa kita berkerja mereka bermain tidak jauh atau sekadar berbaring disisi cuma isunya kalau anjing dah mengikuti kita, siapa pula yang jadi pengawal rumah tuan asal.


Ini yang dilema...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK