click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, August 4, 2024

Cantuman Tunas Pokok Avocado


Pokok Avocado selain nangka antara pokok yang akan ditanam lebih banyak di kebun...Ruangan kosong sepanjang pagar akan ditanam dengan pokok ini.

Apa yang akan dibuat dengan buah  sekiranya berbuah nanti akan difikirkan kemudian..yang penting pokok ditanam dahulu...Berbanding durian, avocado dan nangka lebih lasak dan mudah dijaga..

 Benih pun mudah disemai. Setakat ini sudah lebih dari separuh daripada 30 pokok target asal yang telah ditanam di kebun.. Ada beberapa anak pokok lagi yang menunggu masa sesuai untuk dipindahkan ke kebun... Ketika ini hujan sangat jarang, pokok yang dipindahkan terdahulu ketika musim hujan nampaknya elok membesar...


Ada yang telah dibuat cantuman tunas... 



Pokok yang dibuat cantuman tunas terdahulu sebahagian besar berjaya tumbuh tunas baru. Setelah dibuat cantuman pokok akan lebih galak membesar.


Ini pokok avocado di kebun rakan yang telah dibuat cantuman tunas.. tak sampai 3 bulan pokok telah merimbun



 Pokok avocado yang dibuat cantuman tunas akan lebih cepat berbuah...


Jom jom berkebun...

1 comment:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK