Monday, May 13, 2013

Pilihanraya-Sejarah tidak pernah menipu dan tak mustahil berulang...

Jika diteliti keputusan pilihanraya ramai anak -anak muda terutama yang baru pertama kali mengundi akan menyokong pembangkang. Sememangnya dari dulu lagi senarionya begitu...Aku tak pelik memang stail anak-anak muda begitu..., mereka berasa gah berada dipihak yang menentang. Tak percaya pergilah ke sekolah atau di mana-mana. . Peraturan mengkhendaki berambut pendek, baju hendaklah di 'masuk kedalam'-(tight in)...jangan merokok dsb. Jika dijalanraya, rasanya paling ramai anak-anak muda yang menyalahi kesalahan hadlaju berbanding mereka yang berusia, walaupun kenderaan yang dinaiki tu alaaahai....Apa yang dilarang itulah yang mereka gemar  lakukan...Aku berpendapat mereka bersikap begini kerana ramai anak-anak muda mudah tercabar dengan provokasi...Lagi pandai memainkan emosi, lagi berkobar-kobar jiwa- anak-anak muda.

Ada kebenaran perihal  3 golongan umur berikut, biasanya beginilah sikap mereka

Remaja-40-  Buat dulu baru fikir
40-warga emas- Fikir dulu baru buat
Warga emas-Terlebih fikir susah nak buat (Atas faktor usia)

Bila usia menginjak dewasa pasti pelbagai pengalaman akan dikutip disepanjang perjalanan kehidupan..Pastinya pengalaman yang ditimba bisa mengubah pendirian seseorang.. Sebab itu barangkali tetakala usia memasuki ambang 40, pendirian seseorang akan lebih stabil dan tidak mudah dipengaruhi anasir luar kerana diusia ini disamping pengalaman ditimba, biasanya mereka sudah mampu mengupas dan menganalisa maklumat yang datang dengan rasional. Semua orang akan menempuhi peringkat umur jika panjang umur...

Diketika usia emas...hehe sendiri mau ingatlaaa..contoh kesah berikut mungkin memberi jawapan ...

Dari hari pertama aku dibenarkan mengundi, puas aku cuba memujuk bapak dan mak (kini arwah-Al Fatehah) supaya mengundi parti menuruti pendirian aku ketika itu. Namun usaha itu sehingga kini tak berjaya. .Dan kini pada usia 83 tahun para pembaca pasti tahu apa yang dipangkahnya...Dan aku pulak menjejaki langkah dia..hehe. Ditakdirkan mati hidup semula pun kebarangkalian beliau mengundi parti lain adalah mustahil...Karat-sekarat-karatnya haha...

" Kenapa mesti menggadaikan kedamaian yang dikecapi " ujarnya...Tapi adakah orang muda atau orang yang tidak pernah mengalami sausana sepertinya berhak mempertikai dan memperlekeh pendirian orang sebegini...? Sedih membaca pelbagai tuduhan dilemparkan kepada golongan tua seperti ini  melalui media-media  sosial ...Aku cuba mendekati dan memahami sentimen beliau dan aku dengan sedikit pengalaman yang diperolehi sepanjang menjalani penghidupan, akui kebenaran itu...

Bapak aku dan pastinya ramai lagi  yang sezaman atau lebih muda dengannya telah menempuh dua rusuhan besar negara 1945 dan 1969. Sejujurnya orang tua aku terlibat dalam pemberontakan besar-besaran ketika itu terutamanya pada 1945...Puncanya apabila komunis mendapat kuasa  mereka gila kuasa, menindas dan menghambakan orang-orang yang tak sealiran dengan mereka..Pada 1945 orang-orang kampung dijadikan buruh paksa...maka bermulalah pemberontakan. Dalam keadaan marah, pertimbangan akal sudah tiada, kecil besar, anak-anak orang dewasa , lelaki wanita..pendek kata apa saja yang ditakrifkan sebangsa dengan komunis ketika itu  akan menjadi mangsa... Pada 1969 rusuhan meletus lagi...Puncanya pun lebih kurang sama...Jadi aku fahamlah dengan dua peristiwa besar itu tak mungkin begitu mudah mereka  melupai pengalaman perit yang dihadapi dan dengan mudah termakan segala pujuk rayu...Pendirian mereka kemas dan kejap. Kerana sejarah tidak pernah menipu. Dan sejarah tak mustahil akan berulang...Kepada sesiapa yang memperlekeh orang-orang sebegini ..fikir-fikirkanlah...

Kepada bapak aku yang diijabkabulkan lagi pada 11hb Mei 2013..SELAMAT PENGANTIN BARU...! haha







2 comments:

  1. Teringat satu ketika dulu saya berkursus di Korea. Tiap-tiap minggu ada saja pelajar membuat demontrasi dan bertelagah dengan pihak polis. Komen dari sahabat Korea saya adalah "Sekarang ni pelajar-pelajar ni menentang polis dan kerajaan, apabila mereka bekerja nanti sebagai polis...mereka pula menentang pelajar". Nak tumpang tanya sikit, Tn Hj Latep dulu semasa muda anti kerajaan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wak latep mmg org kuat pembangkang. Jahit bendera bulan sendiri..kibar , angkut pengundi dan mmg anti betul ngan penyokong kerajaan. Sekarang dah kena tarik hidayah, dh sokong kerajaan..hi3

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK