Thursday, May 30, 2013

Ke mana si ibu menghilangkan diri....!



Seingat aku kucing ni dah lama aku buang kat pasar awam di Pekan Rawang. Jauh tu lebih 5 km dari rumah...tapi entah macamana kucing tu boleh berada semula di rumah. Masalahnya kami  tak betah membela kucing...

Masa mula-mula bertandang ke rumah pertama kali dulu agak liar. Bukan seekor bahkan dua...Jantan dan betina...Kucing yang orang luar buang juga barangkali...Mana-mana makanan yang lebih kami berikan. Lama kelamaan menjadi jinak, dah pandai bergesel pada kaki..miow-miow..terus bermastautin dirumah . . Kira bolehlah...kot boleh tolong memburu tikus yang bersarang disiling..ermmm haram...! Tikus nampaknya tetap beranak pinak..Yang lagi tak tahan, berak tak pandai cari tempat..ikut mana sempat.  Suatu hari sudah berak atas katil.. Tak tau yang mana satu punya kerja , jantan atau yang betina. Sekali sabar..2 tiga kali berak tempat yang sama mana kami  tahan...

"Ciit..cit..cit..meow.meow." haha mau kasi tipu, mintak dua-dua datang dekat.. rapat saja terus  tangkap dan bawa ke pasar awam...meronta dan melompat sana-sini dalam kereta mintak lepaskan... ... setiba saja di pasar, buka pintu kereta terus melompat dan ghaib dari pandangan. Lama juga rumah tak berkucing..Ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari..3, 4  bulan lepas kucing betina yang disangkakan tak akan kembali, muncul lagi dirumah..tapi dah tak berani datang dekat..Masuk rumah pun curi-curi...


Masalah baru datang...kucing betina itu sudah beranak...beranak atas bumbung dan kini dikesan membawa masuk anak ke dalam stor dalam rumah...mujur cuma seekor..sehingga artikel ini ditulis si ibu menghilangkan diri...semalaman si anak tidur bersendirian..pagi ni meow..meow  menangis tak henti....hishhh..Siapa mau jaga ni......?!

Peminat-peminat kucing marilah datang tolong...Huhu...


4 comments:

  1. tuan haji , ujian ni , anjing dulu mana pegi eh ?

    ReplyDelete
  2. haha tn geotest..anjing-anjing tu semakin byk..skrg berkampung dlm belukar depan rumah..dh jadi mcm mini safari...kekdg tdo dpn gate rmh..tp syg x boleh diharap, baru ni pencuri sdh masuk perkarangan rmh dan rembat penutup manhole...

    ReplyDelete
  3. Alamak...agaknya mak kucing tu malu dengan anak dia Kang...lahir tak berbapa. Adehh..bela jerr Kang..bertambah murah rezeki nanti..hehe

    ReplyDelete
  4. huhu..ank kucingku sdh mati...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK