Thursday, November 21, 2013

Di Tanah suci jangan main tegur-tegur..Kan dah kena....!

Hari ni sudah Jumaat. Sudah melewati seminggu  balik dari Tanahsuci.. .Cepat betul masa beredar. Semasa bertemu jiran setaman, ramai memberitahu  bagaikan baru pergi menghantar, kini sudah berada di tanahair semula..Akhir zaman masa bergerak begitu pantas...Namun tidor masih belum pulih sepenuhnya, kekadang bukak tingkap, langit sudah cerah diluar...huhu.. Almaklumlah pukul 7 pagi di sini baru pukul 2 pagi di tanah suci..Memang sedang sedap membuta..

Bila hari Jumaat ni teringat dua perkara semasa di tanah suci, Pertama solat suboh di Tanahsuci dan kedua teringat sausana kelam kabut para jemaah bersiap sedia untuk bersolat jumaat. Bayangkan dikala jam 8 pagi sebegini ramai jemaah sudah mula memenuhi segenap ruang didalam masjid untuk menanti solat jumaat jam 12.15..perghh sedangkan barangkali di tanahair masing-masing,  khatib hampir selesai berkhutbah  masih ramai jemaah melepak-lepak di perkarangan masjid...Hoho sungguh berbeza..!

Sepanjang tempoh di sana seingat aku sekali  imam membaca Surah Sajadah di Mekah dan sekali Medinah. Sesetengah surau atau masjid di Malaysia atau mungkin di sesetengah negara lain sudah menjadi kemestian membaca surah itu setiap solat suboh Jumaat. Bagi golongan ini rasanya tiada masalah. Yang terperangkap adalah golongan sebaliknya. hehe Tak silap aku kurang dari 10 peratus jemaah turut sujud bersama imam bila tiba di ayat yang disarankan bersujud. ( berdasarkan bilangan jemaah bersebelahan yang turut.sujud).. Sebahagian besar jemaah berukuk, menyangkakan imam ruku seolah sudah selesai rekaat tersebut. Kena rujuk kepada yang pakar apa hukumnya solat tidak mengikuti imam dalam situasi begini. Samada ada kelonggaran atau tidak. . Kita orang awam ni tak beranilah nak menghukum itu atau ini. Bersolat di Tanah Suci sebahagian besar jemaah tidak mengetahui kedudukan imam apatah lagi melihat gerak-gerinya..Mengikuti  imam semata-mata berpandukan suara dipembesar suara. Sesekali terfikir jugak apa akan jadi jika tetiba sistem siaraya  (PA system) jem...! Yang berilmu mungkin akan mufarakah (niat berpisah dari imam) yang tak tau...? Hantam sajaloh kot haha.

 Disamping itu ketika di Tanahsuci ini pelbagai gelagat  boleh kita lihat diluar dari kebiasaan kita. Barangkali menurut mazhab mereka dibenarkan...Wallahualam. Ada jemaah yang bergolek tidor dengan selamba menyertai jemaah bila bilal beriqamah. Ada jemaah yang selamba berjalan untuk memenuhkan ruang saf dihadapan yang kosong,.sedangkan bagi jemaah sebelah sini sangat berhati-hati untuk melakukan tiga gerakan besar ketika dalam solat. Ada juga yang selamba menyelok saku melihat panggilan talifon dan menamatkan deringan...lagi haru ada yang menjawab panggilan telifon memaklumkan sedang solat. ( hah yg ni aku tidak jumpa, tapi diceritakan oleh sahabat aku)  Dan yang lucu rakan sebilik aku menegur seorang jemaah yang terkentut kuat supaya mengambil wuduk sebelum bersolat, namun dimaklumkan terkentut menurut mazhab yang dipegang tidak membatalkan wuduk....haha kan dah kena....Benar sesetengah mazhab berpendapat tidak batal wuduk dengan sebab terkentut, tapi bagi mereka bersendawa pula yang membatalkan wuduk

Tapi gelagat yang paling aku pelik tengok adalah menyaksikan jemaah wanita berebut-rebut jugak nak mengucup harjarul aswad atau bersesak-sesak juga untuk solat berhampiran kaabah . Tak pedulilah batas-batas aurat ketika ini sedangkan yang dikejar adalah perkara sunat. Dalam keadaan aman mungkin mudah dimengerti, tapi dalam sausana penuh sesak begini sungguh diluar kemampuan aku berfikir. Apa yang yang dikejar sebenarnya..? Apalah guna sekiranya yang dikejar itu lebih mendatangkan fitnah..Bukankah lebih mudah terjerumus kepada dosa...? . Wallahualam

Jom..jom pergi masjid solat jumaat....Jam 9 pagi...?   Argh awal lagi...! haha






No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK