Tuesday, November 19, 2013

Ya Aji baba..Fissabilillah..! Ali Baba Fissabillah...!

Bila  di Tanah suci, anda tidak akan terlepas dari dihampiri peminta sedekah. Peminta sedekah yang agresif akan mendekati sambil mencuit-cuit anda..Jika buat tak tau mereka akan  mengekori sambil berterusan menarik-narik pakaian membuatkan anda benar-benar rimas dengan keadaan itu...Diuji sungguh kesabaran anda ketika itu..Yang duduk menunggu sambil membuat muka kesihan pun ramai...

Yang menipu kudung tangan pun ada padahal jelas kelihatan lengan dilipat kebelakang menampakkan siku seolah-olah kudung. Melutut dibawah terik matahari, sambil bersahut-sahutan meminta perhatian. Jeritan-jeritan sebegini biasa didengari.. Kekadang dengar seperti "Ya Aji baba....fisabilillah.....! Kekadang macam "Ali baba... fisabilillah..! " hehe..Tektik begini sering digunakan  kanak-kanak dalam lingkungan 5-9 tahun ...Untuk menampakkan lebih trajis, dibiarkan hingus meleleh-leleh...nak mengelap hingus macamana..kan kudung kedua-dua tangan..hehe..Maka adalah jemaah  yang menghampiri dan memasuki wang dalam kantung yang digantung dileher....

Antara tektik lain yang sering digunakan adalah dengan menggendong bayi. . Bayi yang kekadang belum lepas hari..Adalah lebih besar sedikit dari penumbuk tangan...Tergamak sungguh mereka memperlakukan bayi sedemikian. rupa.  Kesihan bayi tu dijemur dibawah matahari. Kekadang terdetik dihati , memang betul  susah atau sememangnya sendiket menilai penampilan zahir mereka. Betul ada yang kelihatan tidak terurus namun sebahagiannya berbadan besar saiz xxxl takkan  tak cukup makan kot.

Yang benar-benar cacat pun ada yang mana kekadang kecacatan yang dialami sungguh meruntun perasaan orang yang melihat. Uniknya lagi peminta sedekah disini menyediakan tukaran wang kecil. Katakan anda ingin menghulur seriyal, dan anda memiliki note sepuluh riyal, beritahu saja  niat anda itu, maka akan dikembalikan baki sembilan riyal...Namun adakalanya anda akan terperangkap...Aku pernah terkena..Mengharapkan baki duit dikembalikan tapi hampa..selamba dia bagitau sambil menunding perut..    "For baby..." haha.

Yang diatas adalah kisah pengemis jalanan..Yang melakukan operasi didalam masjid pun ada. Beberapa kali aku didatangi oleh orang sebegini. Memang sedikit silap kalau mereka menghampiri aku...Kekadang lebih 15 minit aku akan membebel... Sambil membuat muka sedih, memberitahu miskin, duit tak cukup untuk pengajian dinegara asal, juga untuk menampung kehidupan sepanjang mengerjakan haji bla.bla . Yang aku musykil, kalau betul-betul miskin macamana boleh sampai ke negara orang . Boleh berbahasa asing  pulak tu. Bukan kecik anak perbelanjaan. Bukankah haji diwajibkan untuk orang berkemampuan . ...Aku tak mahu mereka menggunakan kesempatan  menagih simpati, berjaya seterusnya  menjadikan kerjaya meminta-minta ini sebagai karier....Spesis begini mereka tidak akan meminta sedikit..... selalunya 50 riyal ke atas..sekiranya berjaya mendekati 100 orang dan berjaya mencairkan orang yang didekati..berapa banyak diperolehi. Mudahlah terjerumus sebagai peminta sedekah profesional. Islam tak ajar begini. Argh kekadang memang mereka tak reti malu, mengharapkan dengan bebelan yang panjang mereka akan sedar..aku dihampiri lagi oleh orang yang sama dipusat membelibelah..Menyedari aku adalah orang yang sama segera beliau beredar...Bukan saja di Mekah ..! di Medinah pun sama. Ada saja spesis begini yang akan menghampiri anda.

Kekadang terlebih menyelidik perkara yang kita tak tau pun susah juga...Mana tahu betul apa yang dirayukan...Terpulanglah kepada jemaah samada untuk menghulur atau tidak. Mendapat ganjaran pahala ker tidak itu kita serah sajalah pada Allah.

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK