Tuesday, November 26, 2013

Kalaulah jemaah diwajibkan memakai pakaian yang sama..haruu..!

 Kehadiran/kepulangan jemaah di Masjidil Haram ibarat pasang surut air dilautan...Apabila tiba waktu solat sebagaimana air pasang, jemaah akan memenuhi segenap ruang bermula dari kawasan tumpuan sehinggalah ke kawasan yang agak kurang dikunjungi di masa-masa biasa. Tetiba saja seluruh kawasan akan dipenuhi dengan para jemaah. Begitulah juga ketika selesai solat, jemaah berpusu-pusu meninggalkan masjid. Keadaan ini berulang-ulang setiap kali masuk waktu solat waktu.

 Bayangkan anda sedang memancing di atas batu besar di tepi pantai..Sedang leka memancing tetiba air sudah memenuhi persekitaran memancing anda. Pastinya agak kelam kabut untuk kembali ke daratan apabila air pasang sudah semakin dalam. Begitulah ketika di Masjid Haram tanpa sedar anda sudah terkepung oleh lautan manusia. Amat menyukarkan untuk anda keluar seperti mencari tandas, mengambil  wuduk yang terbatal dsb apatah lagi mencari teman atau pasangan anda.


 . Kita sedia maklum jemaah hadir dengan pelbagai latar belakang. Yang pertama kali menjejakkan kaki ke kota pun ada...Pelbagai gelagat akan ditemui disana. . Terdapat kes jemaah dirempuh ketika di eskalator kerana kedapatan jemaah teragak-agak menaiki/menuruni eskalator. Kekadang tu sikit punya jauh tingkat yang nak dituju, sebelah kaki sudah diangkat bersiap sedia untuk menapak di lantai berkenaan..hehe  ..Ada juga yang lebih rela menapak menggunakan tangga daripada mengunakan eskalator..


 Ramai jemaah seboleh-bolehnya tidak mahu berpisah dari grup pasing-masing. walau apa keadaan sekalipun. Masing-masing takut terpisah dan tersesat. Kejadian rempuhan semasa melontar jamrah atau bertawaf selalunya berlaku apabila jemaah membentuk kumpulan berpegangan tangan dan berderap melangkah kehadapan..tidak peduli dengan apa rintangan dihadapan semuanya akan dilanggar... Amat malanglah jika ada jemaah yg tergolek dihadapan...Alamat kena lenyeklah..Lagipun dalam sausana penuh sesak, para jemaah tidak mengetahui apa yang terjadi dihadapan.
 

Sebab itu pengenalan diri sangat penting disana supaya jemaah mudah dikenali.  Sekiranya terpisah mudah pihak berwajib disana mengambil tindakan. Tahun ini jemaah Malaysia dibekalkan dengan beg sandang kuning selain rantai tangan...Jika tidak membawanya sangat sukar mengenali hatta jemaah senegara kerana iras muka yang tidak banyak berbeza dengan jemaah dari  negara asia tenggara lain.. Aku akan menjeling dulu rantai yang dipakai dilengan jika jemaah tidak membawa beg sandang..Kekadang dalam keterujaan bersembang dengan jemaah yang disangka senegara rupanya sepatah haram mereka tida memahami apa yang dicakapkan...
' I from Philiphine' atau " Thailand..Thailand...! hehe.

 Di kalangan petugas masjid atau peniaga-peniaga di sana..jemaah haji Indonesia atau Malaysia lebih dikenali berbanding rakan dari negara asia tenggara yang lain, mungkin disebabkan bilangan mereka yang jauh lebih ramai. Jemaah haji Indonesia tahun ini adalah seramai 160 ribu ..!...Jika di Pusat beli belah pantang kelibat anda melintas kedai .

    ."Indonesia..? Malaysia...? Tenggok- tenggok murah-murah...!" " Tenggok duuluu.."

Namun dalam kebanyakan jemaah dari Afrika sangat mudah mengenali  jemaah dari Nigeria..Pakaian mereka sangat  ceria...penuh corak warna warni...Warga Somalia pun mudah dikenali berdasarkan bentuk fizikal yang langsing dan rupa paras muka yang unik..Jarang aku tersilap meneka jemaah dari negara ini...

 

Jemaah wanita turut mengenakan telekong yang terang benderang...



 Dan apabila anda bersembang dengan jemaah dari Nigeria, mereka sangat mengenali dan memandang tinggi Malaysia walaupun kekadang maklumat yang dimiliki telah luput tempoh...." Malaysia...?!.. Good...Good.. Very nice Country...Prime Minister Mohamad Mahatir...!"  huhu kesian kat DS Najib..


Jemaah dari Indonesia, walaupun senegara tetapi memakai skaf yang berbeza..Tertera tulisan menyatakan dari kabupaten masing-masing...Kabupaten tu daerah kot...Ada oren, ungu, hijau dsb...Tak dapat bayangkan kalau seramai 160 ribu lebih mengenakan pakaian yang sama..Pergh... Toleh kiri Indon, kanan indon...depan Indon, belakang indon..haha...Selain dari itu jemaah haji dari India, Pakistan, Bangladesh pun tersangat ramai...mengikut perkiraan aku lebih 60 peratus kawasan masjid dipenuhi oleh mereka...Punyalah ramai...Sekiranya sedang bertawaf keberangkalian anda dilanggar/ terlanggar  jemaah haji dari negara dinyatakan ini adalah tersangat cerah...Jari kaki dipijak sehingga wa pitam depan kaabah gara-gara jemaah haji dari negara ini lah...Mereka ni bertawaf seolah menaiki kenderaan yang tidak dilengkapi dengan brek...main sondol saja..

Untuk kelihatan berbeza sesetengah jemaah memakai topi sebegini..Tak silap aku jemaah ini dari Kargsytan...

 Di Tanah suci bukan saja jemaah haji mengenakan pakaian seragam.., peminta sedekah pun turut menggayakan pakaian seragam...

"Hj Baba..Fisabilillah..Ali Baba..Fisabilillah..!"...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK