Saturday, November 30, 2013

Musibah di Mina..Dekat tapi jauh...Mudah tapi susah...



Sepanjang 40 hari lebih kami di Mekah seingat aku cuma 4 solat fardu tidak diringi dengan solat jenazah. Dikabarkan tahun ini seramai 26 orang jemaah haji Malaysia meninggal di Tanah Suci.  Sungguh mudah meninggal di sana..Kekadang tu hanya mengidap demam biasa, dibawa ke hospital, tetiba dikhabarkan telah pergi selamanya.  Kalau dah  rezeki tiada, asebab yang kecil boleh menyebabkan kematian. Namun jika umur panjang, walau telah nazak  boleh  kembali sihat dan dapat mengerjakan haji seperti biasa, sebagaimana terjadi kat sahabat aku ini.

Sebagaimana yang aku ceritakan terdahulu, sewaktu di Mina  kami  menghadapi kesukaran  untuk kembali ke khemah penginapan. Dan bersama aku ketika itu dua orang jemaah yang salah seorang pernah menghadapi saat kritikal  di hospital. Rahsianya hanya diketahui ketika kepenatan mencari jalan pulang ke khemah. Sewaktu berwukuf beliau menaiki ambulan bertemankan doktor serta dikecualikan bermalam di Muzdalifah




 Jemaah menuju ke tempat melontar ..tempat melontar yng berjarak lebih 3km sehala dari khemah penginapan berada  di aras 3 Jemarat yang dikhususkan untuk jemaah dari asia tenggara .




 Sebelum tiba di Jemarat jemaah akan melalui terowong ini...

Dijadikan cerita, ketentuan pagi itu jam 3.30 pagi, setelah setengah jam tiba dari Muzdalifah, pihak tabung haji mengumumkan akan memimpin   jemaah yang ingin melakukan ibadah melontar  awal.    2 jemaah tadi sentiasa disisi aku untuk ke tempat melontar. Setelah melontar kami berpecah dari jemaah pimpinan tabung haji. Mereka  balik ke khemah sementara kami degil menuju ke tingkat bawah untuk bertahalul. Tidak mengetahui ini adalah punca kami menghadapi masalah. Setelah bercukur terus menyeberang jalan dengan melompat kon pembahagi jalan untuk ke masjid  bagi menunaikan solat subuh. Sesudah solat kami dapati eskalator dan lift  menuju ke tingkat 3  ditutup.  Untuk menyeberang semula ke tempat  bercukur tadi juga tidak mungkin kerana pihak polis berkawal di sepanjang kon-kon penghadang . Cakaplah pelbagai alasan mengatakan ingin keseberang jalan... yang dijawab  hanya  " Tariq..! tariq..! "  bermaksud jalan terus..jalan terus..



Kami berpusing-pusing  dicelah lautan manusia mencari jalan ke tingkat 3, Tanpa sedar  semakin tersasar jauh dari kawasan melontar. Polis dan pegawai yang bertugas langsung tidak membantu disebabkan masalah komunikasi. Atas nasihat petugas tabung haji  yang berjaya dihubungi melalui talifon mengarah kami untuk kembali semula ke masjid tempat bersolat subuh tadi.. Berpatah balik dalam sausana penuh sesak dan panas...?.! Berdasarkan mercutanda  kami dimaklumkan akan tersasar melebihi 10km sekiranya tidak berpatah balik ke tempat asal.
 
Ketika ini brader tadi memaklumkan masalah kesihatan beliau. Sistem saraf akan gagal berfungsi sekiranya terdedah lama dibawah terik matahari. Diceritakan lagi beliau pernah bertarung nyawa sebelum berwukuf di Arafah namun kesihatannya kembali pulih.  Jemaah berusia 38 tahun berasal dari Melaka, seorang guru mengalami masalah saraf. Hampir 4 tahun menghidapi penyakit itu. Sebelum itu beliau seorang yang aktif menyertai pelbagai aktiviti lasak seperti berkayak, memanjat gunung dsb...Apabila sistem saraf terganggu berpunca dari kepanasan, kepenatan, batuk dsb pesakit akan mengalami kekejangan. Sistem pernafasan akan terganggu. Jika lambat dirawat akan  mengundang maut.

Bersusah payah, alhamdulillah tiba semula di masjid sebelum waktu zuhor. Bantuan tak datang-datang..Selepas asar kami berdua mengambil keputusan meninggalkan cikgu tadi untuk mencari jalan pulang dan mendapatkan bantuan. Kawasan melontar sedikit lengang memudahkan pergerakan. Namun sistem pergerakan satu hala sungguh menyukarkan..Membuat pusingan U kekadang terpaksa menempuh jarak lebih 3 km...! Setelah puas berpusing, menghampiri waktu isya baru tiba dikhemah. Aduan dibuat namun tiada tindakan segera boleh dibuat disebabkan masalah logistik akibat kesesakan  teruk untuk menghampiri kawasan bantuan. Disebabkan bantuan tidak kunjung tiba  sesudah magrib cikgu bergerak sendirian. dan berjaya sampai ke aras 3 dimana ramai petugas tabung haji berada. Cikgu dimasukkan ke hospital dan terlantar selama seminggu di sana..

 Dekat tapi jauh...nampak macam mudah tapi susah...mencari semula laluan masuk ke aras 3, sikit punya azab...

 Kebanyakan pegawal jemaah di jemarat apabila  ditanya, menanya balik apa no tiang khemah..supaya dapat menunjuk arah dengan tepat...Manalah kami ingat dan tak tau pun no tiang ni sangat penting





Aduhai lebih 15 jam aku mencari maktab 95 ini...

 Mujur jemaah muda dan cikgu berpengalaman melakukan aktiviti lasak..kalau jemaah berusia dan uzur bagaimana..? alamat mati kering ler..huhu...


2 comments:

  1. Jalan balik yg mudah ke kemah setelah turun ke tingkat bawah di Jamrat adalah dgn melalui terowong Muaisim(terowong lama).- Razip

    ReplyDelete
  2. trowong lama pun x kenal bang hj...hehe lg pun kelam kabut terlupa segala

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK