click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, December 9, 2013

Jiwa bersih tapi zahir kotor...?



 Kekadang aku malu lagi keliru melihat kebanyakan jemaah yang langsung tidak peka dengan kebersihan. . Buang sampah merata-rata. Plastik bungkusan, botol minuman, kulit buahan, puntung rokok... argh sebut apa saja...Yang mereka tahu ambil isi..sisa campak. Jubah cantik dah, kopiah kemas dah..tangan tak lekang dengan tasbih, tapi bab kebersihan maaf cakap... gagal .! Di mana mereka duduk atau bertenggong  disitu  dibiarkan sisa dan bekas makanan atau minuman. . Apabila tiba waktu solat, di situ juga dibentang sejadah.  Sekali pandang seolah mereka bersolat dikawasan buangan sampah.  Pelik kan..? Lebih pelik melihat segelintir jemaah yang selamber membuang kain ihram begitu saja dilantai-lantai tandas sesudah  bertahalul. Sekelumit tiada rasa bersalah.  Walhal tong sampah tersedia didepan mata. . Musykil sungguh..Bukankah pergi ke tempat suci dengan harapan dapat meningkatkan kesucian diri tapi apa yang ditonjolkan seolah tidak sepadan dengan apa yang dikejar. Taktaulah kesucian diri bagaimana yang dicari atau difahami.




 Tukang sapu yang berkerja penuh sabar...


Apa  jadi jika tukang sapu mogok?..tak payah lama sejam  cukup, nescaya sampah akan menggunung di segenap sudut. 




Prasarana yang cantik Di Jamrat dicemari dengan sampah sarap...lebihan anak batu juga dicampak saja di atas lantai...

                                
Tabiat memberi makanan kepada burung  berlebihan mengotorkan dataran...tahu dah burung tak habis makan dan tahu juga makanan itu akan disapu oleh tukang sapu, tapi jemaah tetap menabur lagi makanan..lagi dan lagi ..Jika beterusan begini bila masa dataran akan bersih...?

Kebanyakan orang keliru..seolah merasakan kebersihan zahir dan kebersihan batin  adalah dua perkara yang berbeza dan langsung tiada kaitan.. Sedangkan kesucian zahir sepatutnya  bergerak seiring dengan  peningkatan  kesucian batin. Adalah aneh mendakwa batin bersih tapi zahir kelihatan kotor. Bukankah bila batin bersih dengan sendirinya akan terpancar sinar kebersihan yang boleh dilihat secara zahir melalui perwatakan, tingkah laku dsb. Sifat pengotor menggambarkan jiwa yang tidak bersih.

                                       

Falsafah menunaikan haji sepatutnya diberi kefahaman kepada para jemaah semasa menghadiri kursus haji di negara masing-masing.. Selama 40hari lebih jemaah berkampung di tanah suci tapi kalau masih bersikap acuh tak acuh dengan nila-nilai kebersihan sebegini...rasanya  haji itu gagal mencapai misi sepenuhnya. Wallahualam

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK