click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, December 5, 2013

Jangan Bertangguh Mendaftar Haji...

Bila badan sihat kita tidak akan merasai kepayahan walaupun terpaksa berulang alik ke masjid berjarak yang jauh. Dan jarak itu tidak termasuk berpusing-pusing mencari ruang kosong untuk solat yang kekadang perlu mengelilingi masjid. Bayangkan jika jemaah menghidap sakit lutut atau ghout atau lemah-lemah sendi atau pelbagai penyakit lain…pergh azab beb. Sebab tu disebabkan keuzuran surau di hotel atau masjid berdekatan dengan hotel kerap menjadi pilihan jemaah yang tak larat. Walhal kekadang terasa rugi kerana terlepas peluang berjemaah  di masjid yang nabi sangat anjurkan untuk bersolat di dalamnya  iaitu Masjidil Haram, Mekah, Masjid Nabawi, Medinah  dan Masjidil Aqsa di Palestine ..

Ramai jemaah berusia yang aku temui tidak dapat menyembunyikan penyesalannya kerana tidak menunaikan haji dikala usia muda.  Bayangkan jika pembesaran masjid telah sempurna nanti..lebih 5 juta jemaah akan berkumpul, sedangkan pada tahun ini dengan jumlah jemaah tidak melebihi 1.5 juta  keadaan sudah cukup sesak, sukar dibayangkan dengan bilangan jemaah melebihi tiga kali ganda nanti . Akan datang hotel penginapan pastinya akan semakin menjauh. Kes-kes jemaah tersesat pasti akan meningkat..

Suka aku  mengingatkan kepada yang belum mendaftar haji  silalah berbuat demikian..Jangan khuatir tempoh menunggu yang lambat. Yang penting niat. . Dikhabarkan pada tahun ini pihak Arab Saudi telah mengeluarkan fatwa melarang jemaah membuat haji kali kedua dan seterusnya. Mungkin hanya kes-kes tertentu dipertimbangkan kot. Jika senarai nama menunaikan haji lebih dari sekali dikeluarkan dari senarai menunggu kemungkinan  nama yang mendaftar lewat akan tersenarai awal adalah cerah.

Apa tunggu lagi mendaftarlah segera...!






No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK