Saturday, December 14, 2013

' Biar menyesal membeli daripada menyesal tak beli' .

Selama hampir 40 hari  berada ditanah suci, kalau tak pagi, petang, tak pun malam , pusat belibelah  pasti dikunjungi. Dari satu kedai ke kedai berikutnya, percayalah pasti akan ada barang yang kita  berkenan. Bermula dengan tengok-tengok lama kelamaan membentuk keinginan untuk membeli...dan akhirnya membeli..!.  Ramai yang aku tengok macam tu. Barangkali ramai yang berpegang kepada ungkapan     ' Biar menyesal membeli daripada menyesal tak beli' .   Kerapkali aku terkena sindrom itu. Aku kerap tewas bila berkunjung ke kedai jam. Walaupun   bujukan  berlegar  dibenak fikiran  seperti membazirlah, yang ada  jarang berpakailah , mungkin barangan ini juga ada ditanah air lah dan barangkali berharga lebih murah dsb..tetapi seringkali tewas bila mengenangkan ungkapan diatas. Ternyata ungkapan itu adakalanya tersangat benar. Setelah berjaya melawan bujukan nafsu, sekembalinya ke tanahair didapati barangan yang kita inginkan itu ternyata tiada dan jika ada harganya jauh lebih mahal dari apa yang disangka, dikala itu penyesalan adakalanya tidak terungkap.

Ada orang cakap membeli jam mahal membazir. Nanti dulu...Secara peribadi aku merasakan daripada berhabis membeli gajet-gajet canggih lebih baik membeli jam-jam mahal. Lelaki tidak boleh berbarang kemas, tapi lelaki mempunyai pilihan berjam mahal. Alang-alang dah membeli mahal, lebih baik beli yang betul-betul berharga serta boleh digadai sebagaimana barang kemas. Kalau beli mahal tapi tak boleh digadai aku berpendapat barang itu belum cukup berharga. Takrifan mahal mungkin berbeza dari seorang ke seorang. Ikut aku 5 ribu ke 20 ribu tu dah dikira mahallah walaupun sesetengah orang berpendapat nilai ini adalah murah untuk sebuah jam berjenama...

Kekadang memang pelik, sebuah jam ada yang mencecah nilai ratusan ribu. Juta pun ada. Walaupun harga yang ditawarkan tu samada benar berdasarkan nilai atau semata-mata manipulasi   tapi yang pasti  nilai jam berjenama tidak akan menyusut bahkan meningkat.. terutamanya koleksi  edisi terhad. Dulu aku pernah terbeli seutas jam yang berharga lebih dari sebuah kapchai...dan bila aku intai balik dibilik pameran, harga jam berjenama sama yang lebih kurang seangkatan dengannya harganya sudah boleh mendapatkan  lebih dari dua buah  kapchai..!. Bermakna kalau aku gadai jam aku itu senang-senang akan dapat balik duit yang aku 'bazirkan' dulu...hehe.

Itu pasal bila keluar dari kedai jam di Mekah baru-baru ni, aku  terbeli jam lagi...gara-gara ungkapan itu jugalah..Harap-harap jam yang aku beli ini walaupun harga tak seberapa sekarang , mana tahu  akan datang boleh membeli lebih 5 biji kapchai...haha.  Membazirkah aku...?






No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK