Thursday, December 5, 2013

Syiling oh Syiling..Jangan Pandang Sebelah Mata...



Selama hampir tiga  tahun aku jadi pengutip duit syiling. Di tepi mesin basuh, dalam kereta, atas lantai, tepi tingkap  dsb. 5 sen, seposen dan segala duit syilinglah…Mentang-mentang duit syiling ramai tak terliur. Sambil -sambil tu mana –mana kembalian duit syiling bila berbelanja turut aku sumbatkan dalam tabung . Bila penuh tabung nanti aku dah berangan  nak beli motor hehe ..Motor baru mungkin tak dapat  tapi kapchai terpakai rasanya cukup...Masa tu nanti mesti ada yang cakap..’asyik-asyik beli motor..motor...motor..tak rasa membazir ker..?’  Nampak tak..?  masa duit tu bersepah-sepah  takder siapa pun cakap yang syiling tu sangat berharga.. Bila dikumpul dan cukup  untuk membeli barangan yang kita suka , pandai pulak cakap membazirlah, itulah, inilah bla bla.. Moral cerita ini jangan perlekeh duit syiling. Tahukah anda seseorang tidak layak digelar jutawan walaupun memiliki 999999.99 , kurang 1 sen untuk cukup sejuta.

Tapi aku sedih. Tabung aku telah hilang..Tabung yang aku beli di sempadan  Thailand/Myanmar semasa ride Segitiga Emas 2010 dikebas pencuri yang memecah masuk rumah dengan mengumpil gril pintu belakang ketika kami di Mekah baru-baru ini..Macam aku tulis di atas…masa syiling bersepah tak ramai terliur..bila dikumpul dan banyak, duit syiling yang berat ni pun turut dirembat. Korang congak-congaklah berapa nilai syiling dalam tabung buluh aku itu.. Tabung bergarispusat 7 inchi x 15 inchi tinggi. Berbaki 1 inchi untuk penuh…Aku rasa dalam 2 ribu mungkin ada…lepaslah untuk kapchai terpakai…

Walaubagaimanapun aku  bersyukur, mungkin dengan duit syiling itu  menyebabkan pencuri itu gembira. Setidak-tidaknya mereka keluar tidak dengan tangan kosong. Mungkin tanpa duit syiling itu entah apa-apa lagi yang akan diangkutnya.  Kunci MPV aku juga turut ditinggalkan saja di tepi pagar. Mungkin baginya sudah cukup berbaloi dapat merembat tabung syiling, PS3 dan ipod anak aku. Walaupun rumah aku habis digelidah, nampaknya tiada barangan lain yang hilang kecuali 3 barangan diatas…

Syiling oh Syiling …Aku kena jadi pengumpul syiling lagi…Nak beli motor…!





No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK