Wednesday, January 13, 2021

Kancil oh Kancil 2

Pkp datang lagi. 13hb-26hb Jan 2021. Kali ni tak taulah berapa kali pkp bakal disambung . 

Dalam masa 2 minggu ni rasanya hanya berupaya untuk mengekang jangkitan diluar kawalan  sehingga mengatasi keupayaan hospital menangani jumlah pesakit namun bilangan jangkitan harian dijangka masih sukar untuk dikawal dibawah 2 angka.  

Selagi vaksin tidak dibekalkan selagi itulah kita kena hadapi wabak ini. PKP yang tidak berkesudahan hanya akan memberi kesan ekonomi yang maha dahsyat.

Pkp tak pkp hidup perlu diteruskan. Kancil penulis dah diperingkat akhir mengecat, nak tarik balik dah terlambat. Rasanya jika pkp diistiharkan sebelum kereta dihantar ke bengkel, harus kerja mengecat ditangguhkan untuk penjimatan wang.

Melayan main  kenderaan sebenarnya mengasyikkan...Semakin dilayan semakin kecanduan. Kancil ini dah mulai termasuk senarai kenderaan 'rare'. Semakin tua semakin digilai orang. Macam motor RXZ, RXS kekadang menong memikirkan orang sanggup berhabis untuk membeli kenderaan lama ini. 

Melihat senarai harga barangan kancil macam mesra poket tapi bila dihimpun boleh tahan juga duit yang dah melayang. 

Mulanya nak dijual,  tak ada orang yang beli. Kini kereta sedikit demi sedikit dibaiki. , semakin sayang untuk dilepaskan. Minyak sangat jimat , isian rm30 rasa macam tak habis habis...

Setelah lama tersadai keseluruhan sistem brek dan hose radiator kancil dibaiki melibatkan kos dalam rm750 . 



Peringkat ke 2 mengecat komponen komponen dalaman secara DIY, menyolek sedikit stereng, hampir seratus  juga habis.

Setelah diuji tiada lagi peningkatan suhu kenderaan, terbit keinginan menaik taraf keseluruhan sistem suspensi depan belakang, sistem mounting enjin, sistem pengendali roda dan stereng, lampu dan beberapa lagi penambahbaikan. Bajet asal bawah seribu, bila dah itu ini  upgred, kos melonjak  hampir m1800.


Peringkat ke 4 menghantar ke bengkel mengecat untuk menukar baju lama yang tersangat kusam. Rm2000 bakal bertukar tangan.

Nk bagi cantik spoiler pun dibeli Rm Rm113


Bila dah keluar bengkel cat nanti harapnya dapatlah aura kereta mini  sebab cat tiru sebiji macam kereta mini.

Sesudah mengecat banyak lagi yang boleh di upgred. Dah intai-intai dalam grup Fb pengalaman mereka yang menukar enjin turbo dan gearbox...Gearbox yang sekarang pun dah lembam semacam, kena tunggu beberapa minit sebelum boleh masuk gear. Kalau beli halfcut 5k setel.. enjin turbo dan gearbox siap tukar nama JPJ. 



Katalah diikutkan juga nafsu, rasanya tak akan berhenti disitu...terdapat jualan aksesori dalaman  menukar keseluruhan papan pemuka/dashboard, papan hiasan pintu, bumbung dll kancil dengan harga tak sampai Rm1500. 

Sportrim 12in pun macam cantik saja jika ditukar yang lebih besar 14 in..biar nampak garang hehe..

Fuh memang gila kalau hidup bersandarkan nafsu...Nasib baik Kancil, bayangkan jika gila main dengan kenderaan berjenama premium ...Patutlah manusia sentiasa tak cukup wang huhu...


1 comment:

  1. Wow, tak lama lagi Kancil akan berubah wajah..vroom vroom

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK