Friday, January 25, 2013

Jom Kayuh- Bukit Frazer 24/1/13

Tup..tup..tup Sabtu lagi..begitulah pantas masa berlalu. Hari Khamis 24 hb cuti Maulidur Rasul, Isnin 27hb cuti ganti Thaipusam...kalau ambil sehari cuti pada Jumaat bermakna mendapat cuti hujung minggu yang panjang..yes..yes..yess.!.teriak pengunjung warung sebelah meja aku..fuyo sikit punya gumbira...Cuti yang panjang gunakan dengan bermanfaat. Elok juga kalau balik kampung jengok ibubapa dsb...atau sebelum pulang ke kampong jomlah berkayuh lagi...Kita kayuh sampai lebam...



24hb Jan 2013 tertunai sudah hasrat berbasikal ke Bukit Frazer. Ramai rupanya kaki kayuh yang kesana. Seawal 8 pagi telah berduyun bikers menuju ke puncak.


Seperti kami, ramai yang meletakkan kereta di Pekan Kuala Kubu Bharu. Jarak kayuhan ke puncak 42km sahaja, namun lebih 95 peratus kayuhan adalah mendaki...mendaki dan mendaki lagiii..! pergh kalau matlamat berbasikal goyah nescaya tak sampai separuh jalan sudah berazam untuk gantung basikal..haha.  Pergi balik sejauh 85km mengambil masa 5 jam .. 3jam setengah untuk pergi, dan sejam setengah untuk balik.... Bagi yang berstamina tinggi mereka berkayuh jauh lebih cepat dari masa aku...Tak mengapalah..aku berkayuh menurut kemampuan aku..


                           Matlamatlah yang menjadikan pemangkin sesorang itu kekal lama  beraktiviti seperti berbasikal, berjoging, bermotorsikal dsb...Bila ditanya, ramai bikers  menjawab  kerana minat...yea itu juga salah satu matlamat...Bagi aku matlamat utama berbasikal adalah untuk kekal sihat...sekadar minat, tak sanggup aku berkayuh mengerah kudrat memanjat bukit lebih-lebih lagi dibawah terik matahari...



Kebetulan di taman aku terdapat geng yang sangat minat berjogging. Selalunya 10km sehari dan paling kurang 5km sesudah solat asar berlari mengelilingi taman atau tasik..sesekali aku join juga, tapi minat aku terarah ke berbasikal. ..pada aku kayuhan sejauh 50km tidak sepenat larian sejauh 5km....sungguh...lagipun menurut nasihat pakar, diusia melewati 40an, geseran berterusan dilutut semasa berlari dikhuatiri mendatangkan masalah pada anggota tubuh itu pula..
                               

Dulu aku pernah main golf, tapi tak kekal lama, walaupun baik  untuk kesihatan, tapi kos terlalu tinggi dan sangat tidak berbaloi dengan kepuasan yang diperolehi. Selain itu walaupun lama bermain, permainan kekal statik..jadi gantung set akhirnya. Kombinasi 3 faktor utama ini InsyAllah aktiviti riadah kita akan kekal lama..

1. Matlamat untuk sihat 
          2- Ditambah sedikit minat dan 
           3- Kos yang tidak begitu tinggi


Sebagaimana aktiviti riadah lain, semuanya melibatkan kos ...Sekiranya pengelibatan lebih terarah untuk menandingi peralatan dimiliki orang lain , nescaya aktiviti itu juga gagal bertahan kerana poket semakin mengempis memenuhi nafsu berlawan dengan rakan-rakan. Jangan disangka,  basikal rakan aku ini mencecah nilai 16 ribu...tapi sangat berbaloi kerana telah digunakan secara aktif melebihi 8 tahun . Walaupun kos permulaan sedikit tinggi untuk mendapatkan peralatan yang baik tapi kos susulan adalah tersangat minima. Ini yang sangat aku berkenan.


Hehe layan konar beb...Bermatlamatkan mendapat kelebihan penjimatan kos dan masa berbanding berkenderaan 4 roda, aktiviti bermotor aku juga insyAllah  mampu bertahan lama...Kalau keselesaan yang aku cari..dah lama aku jual motor-motor aku...

Bila cuti umum, bukan saja geng basikal berduyun-duyun ke puncak, geng motorsikal, 4WD, geng meneropong burung, geng kembara hutan dsb turut mengambl kesempatan ke sana ..

Hehe kepuasan ke puncak berbasikal ternyata tidak sama dengan berkenderaan bermotor . Walaupun telah banyak kali ke sini..tetap ingin aku abadikan bergambar di mercutanda ini...Haha..aku dah sampai..anda bila lagi...? 

2 comments:

  1. Bagi sebijik motor tu....boleh kami ride heheee
    Happy holiday!

    ReplyDelete
  2. Tukar dengan duit lah kak mah..sy ON..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK