Monday, January 14, 2013

Penggunaan Kalimah Allah -Yang Benar Pasti Benar

Polemik penggunaan nama Allah nampaknya masih panas. Masih ada suara sinis yang  mempertikaikan orang yang menentang penggunaan kalimah Allah itu oleh orang bukan islam...Aku ingin menyatakan pandangan aku berdasarkan pemahaman aku sebagai orang awam bukan yang mahir dalam ilmu agama.

Berdasarkan kepada penerangan-penerangan yang dikemukakan oleh pihak yang bersetuju atau sebaliknya, aku berpendapat pertentangan pendapat ini akhirnya akan bertemu sekiranya isu ini dilihat dari sudut yang sama secara jujur...Mendengar kupasan pihak yang bersetuju seperti  Dr Maza Atau Ust Azhar Idrus, pada pandangan aku, kupasan mereka lebih terarah menyatakan tidak salah untuk orang bukan islam menyebut kalimah Allah untuk menyatakan tuhan adalah Allah (A)...namun bila diulas lanjut mereka turut akan menyatakan adalah salah sekiranya cuba menyamakan Allah yang Esa sama dengan tuhan yang mereka fahami yang berbagai-bagai.(B)

Mendengar kupasan Prof Haron Din dan Ust Kazim pula, mereka tidak mengulas tentang penggunaan kalimah Allah bagi kegunaan seharian (A) namun kupasannya lebih kepada tidak bersetuju jika Allah ingin disamakan dengan tuhan-tuhan yang difahami orang bukan islam (B) berserta fitnah yang bakal timbul sekiranya penggunaan itu dibenarkan.

 Begitu juga menilai kebanyakan komen-komen dari pembaca yang berbeza pendapat

Kebetulan semasa aku sedang menulis artikel ini, sahabat fb aku memuatnaik salinan Kenyataan Rasmi Majlis Syura PAS...berdasarkan kenyataan rasmi itu, aku berpendapat keterangan semua  tokoh-tokoh agama yang aku nyatakan diatas adalah sepadan dengan kenyataan Majlis Syura. Hanya kedua-dua pihak mengulas melalui perpektif berbeza..Tokoh yang bersetuju banyak mengulas melalui perpektif Perkara no 2, Manakala tokoh tak bersetuju lebih melihat dari perpekstif no 3...

Aku sedari awal berada dipihak yang tidak bersetuju...aku pun takda masalah menyetujui untuk bukan islam menyebut Allah sebagai tuhan mereka, tapi bukan tuhan yang mereka faham yang berbagai-bagai..Namun jika  tuhan dikitab injil yang digambarkan sebagai tuhan anak, tuhan bapak atau tuhan ruh qudus cuba ditakrifkan sebagai  Allah... aku berpendapat penggunaan itu secara terangan bercanggah dengan pegangan orang islam yag beriktikad bahwa Allah itu ESA...Jadi aku konfius jika ada orang islam  menyokong penggunaannya ..., Hak bukan islam untuk menyebut walau dihalang  itu terpulang kepada mereka tapi kita orang islam tidak boleh menyetujui atau redha seolah mengiktiraf kebatilan mereka...Apatah lagi secara rasmi  bersetuju untuk menukar Lord kepada Allah dalam kitab mereka...Pendapat aku lebih teriring kepada pendapat Prof Haron Din dan Ust Kazim. Yang paling aku bimbang adalah fitnah yang bakal timbul sekiranya penggunaan ini sedari awal tidak disekat.

Wallahualam...

2 comments:

  1. Benar tuh.. mereka semua ada agenda tersendiri utk mengelirukan umat islam terutama yang baru memeluk islam. Banyak fitnah akan berlaku..

    Kenapa mahu guna nama Allah. Kenapa tidak yang lain.

    ReplyDelete
  2. Bukan itu saja NM Org yg baru berjinak jinak dengan islam turut akan terkeliru. Org islam sekadar pada nama pun apa kurangnya..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK