click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, February 21, 2013

Kembara Cambodia: Pataya - Kohkong

5 Feb 2013, Selasa. Xpdc diteruskan ke sempadan Thailand- Cambodia melalui checkpoint Ban Hat Lek. (Thai) Koh Kong( Cambodia)

 Taklimat dan bacan doa dijadikan amalan rutin sebelum memulakan perjalanan. Post mortem perjalanan yang sudah dilalui bakal dijadikan panduan.


 Perjalanan adalah lancar. Singgah berehat dan makan tengahhari di restoran muslim di Trat, Thailand
disamping membuat salinan dokumen untuk memasuki sempadan.


 Pengisian minyak terakhir sebelum memasuki Cambodia. Minyak di Thailand adalah mahal, lebih dua kali ganda harga minyak di Malaysia. Tapi minyak di Cambodia lagi mahal , hampir mencecah RM6 seliter.

 Semasa singgah solat di Ban Noen Ta Meaw, Trat berpeluang menemui ahli Jemaah Tabligh dari Bangkok yang boleh berbahasa melayu.

 Ban Noen Ta Meaw ini diduduki hampir 90 peratus  muslim.

 Tiba di check point Ban Hat Lek. Urusan mengecop pasport keluar Thailand dan penyerahan semula dokumen membawa kenderaan kenderaan ke kastam Thailand.
 Urusan lancar disebelah Thailand...
 Bersiap sedia berurusan dengan imigresen dan kastam Cambodia. Tidak banyak dokumen diperlukan sekadar pasport. Urusan memasuki Cambodia dibantu penduduk tempatan yang datang dari Pnom Penh, Ustaz Asmawi dan Sdr Rusdi
 Lawatan kami ke Cambodia adalah melalui Wisma Putra. Kedua-dua kedutaan 2 negara maklum akan kehadiran kami. Sepatutnya urusan adalah lancar.


 Sementara Ustaz Asmawi dan Sdr Rusdi berurusan dengan pegawai imegresen dan kastam, kami menutup lampu hadapan. Pelek di Cambodia lampu hadapan hanya dibenarkan dinyalakan disiang hari oleh pembesar-pembesar.
Akur dengan peraturan , berkoyok lah lampu besar kami. Harap-harap tiada pergerakan diwaktu malam sebab leceh untuk membuka dan memasang semula penutup...Mujur motor aku dilengkapi dengan spot light yang bersuiz. Sewaktu memerlukan lampu bolehlah menggunakannya.

 Urusan tidak semudah disangka walaupun berbekalkan dengan dokumen sokongan kedutaan masing-masing, Kerenah birokrasi tetap ada.

 Kerenah birokrasi sebenarnya kaedah untuk mintak duit kopi. Kami terpaksa menggunakan khidmat ulat-ulat yang berkeliaran untuk pengisian borang dsb. Setiap seorang dikenakan bayaran 10USD oleh pihak imegeresen tidak termasuk upah ulat-ulat...
 Urusan pasport di imegresen selesai dengan bantuan ulat-ulat. Urusan membawa masuk motor kami belum selesai lagi. Ustaz sedang berbincang dengan ketua Kastam.

 Lama sangat mereka berbincang, berposinglah kami...
 Akhirnya urusan membawa masuk kenderaan selesai.. Tanpa segan silu mereka menetapkan bayaran duit kopi  30USD seorang...ishh.

 Segera kami di bawa ke pekan Koh Kong untuk penginapan malam pertama di Cambodia. berkedudukan 10km dari sempadan. Pertama kali membawa motor dilorong sebelah kiri. Dengan bantuan kenderaan ustaz yang memandu dihadapan, walaupun kekok bolehlah juga menonggang tanpa apa-apa insiden.

Makan malam di di Koh Kong. Bantuan Cikgu Rusdi dan Ustaz Asmawi sangat bermanfaat. Aku kagum dengan Cikgu Rosdi ( Dua dari Kanan) yang sangat fasih berbahsa Melayu. Berbanding Ustaz Asmawi yang belajar di Malaysia, Cikgu Rusdi belajar bahasa melayu berpandukan minat dan pembacaan samada melalui buku-buku atau internet...Mereka ini merupakan sukarelawan di Kampung Chanang, perkampungan yang bakal kami lawati di Cambodia.

Bermalam di Kolab Chaey Den I dengan bayaran 12USD sebilik. Esok kami akan terus ke Pnom Penh...

Diari hari ke 4 boleh lagi dibaca di Kembara Cambodia- Pataya

2 comments:

  1. Wah...masyuk arr Imigresen ngan Kastam Cambodia. Duit kopi pakai USD..

    ReplyDelete
  2. Di Cambodia, duit sendiri x berapa diguna..transaksi sume guna dollar. naik tut-tut guna dollar dll..itu pasal mahal, sebutan kecil 2-3 dollar, tapi duit kita sudah 6-8 ringgit..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK