Monday, February 18, 2013

Kembara Cambodia-Bangkok

3 Feb 2013, Ahad

Benar bila mental dan fizikal kepenatan, serba serbi tak kena. Masing-masing mudah naik hangin. Namun sesudah berehat/ tidur, rider kembali ceria. Lupakan kisah lalu, fokus hari mendatang.

Ahad kami mengunjungi pameran motorsikal di Bangkok.



Tidak mahu menyeksakan diri , kami menaiki teksi air untuk ke tempat pameran. Tambang 18B seorang. Melihat bagaimana mereka menmafaatkan terusan sebagai alternatif sistem pengangkutan, alangkah eloknya jika perkara sama ditiru di negara kita pastinya dengan penambahbaikan.




                            
Hehe kecerian jelas terpancar dimuka-muka rider...berbanding malam semalam. Nak jeling muka pun tak berani takut kena telan..haha...

                            
Banyak terusan-terusan begini di Bangkok yang dihubungkan dengan Sungai Chao Phraya..Bertindak sebagai terusan untuk mengawal banjir, juga sebagai laluan pengangkutan, terusan juga dikhabarkan menerima hasil kumbahan domestik...pergh...Yang telah dirawat barangkali..Untuk mengawal paras air, empangan dibina dimuka terusan.

                            


 Tidak hairanlah air yang tidak mengalir bebas kelihatan menawan dari kejauhan namun kehitaman umpama minyak enjin bila berdekatan. Kanvas biru direntang dikeliling bot untuk menghalang air sungai memercik ke pengguna bot tambang. Terkena juga, terasa gatal kesan percikan . Jangan terperanjat dalam keadaan begini, terdapat anak-anak kecil yang bersukaria mandi diterusan ini. Sayang kami terlepas merakamkan aksi mereka...

                              

Haha Abg JO oops Abg BigBig  teringatkan  apa tu...?


                            
Wa pun tak melepaskan mengabadikan kenangan disini berlatarbelakangkan terusan dan Hotel Chaleena tempat penginapan kami.. Bulan 12 sebelum ini wa dan famili bermudik di Sg Phraya. Kali ini merasai pengalaman bermudik diterusan pula. Argh sama sajalah...Tambang pun lebih kurang sama, bezanya di Sg Phraya tongkang lebih besar dan di sana pastinya air sungai lebih bersih kerana mengalir bebas.


                            

Sepanjang laluan terdapat 2-3 masjid ditepi sungai, menunjukkan penempatan muslim. Sebab itu tersangat mudah mendapatkan makanan halal di Bangkok.

                            

                               ' At 58, you look young you know.' ...haha..

                            

                               Pelbagai jenis dan rupabentuk skuter...

                           
                              Skuter Honda...
                               Orang kuat Malaya...

                               Harley...


                               Triump DP

                           
                               Triump sport touring...erm sebijik BM

                               ER 6N yang telah diubah wajah diruang pameran Ducati...



Bangkok Motorbike Festival...pameran motor berskala kecil...Merchandize  turut dijual...Ramai sahabat yang turut membeli...glove, jaket, helmet dsb..walaupun harga takdalah murah sangat berbanding di Malaysia...Jaket yang aku inginkan tidak dibeli disini sebaliknya dibeli dikedai motor biasa dalam perjalanan ke Patayya...4500B. Oklah tidaklah semahal diruang pameran tadi..Puas membelek rasa sayang kalau tidak menyambarnya..Motto bila berkunjung tempat jauh... Biar menyesal membeli daripada menyesal tidak membeli. Menyesal membeli, barang dah dapat, menyesal tak membeli, takkan nak pergi semula tempat yang jauh itu.....haha..

Coretan kembara hari kedua boleh lagi dibaca lagi disini Kembara Cambodia: Tammot-Bangkok

4 comments:

  1. Replies
    1. boleh beli utk kak mah, utk abe mat beli lah triump DP..boleh meronda world kakmah..

      Delete
  2. Smart lerr ekor ER6 tu..kreatif org Siam nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe macam ular tedung...mengancam...!

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK