click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, February 20, 2013

Kembara Cambodia: Patayya...

4hb Feb 2013. Selesai lawatan Bangkok Motorbike Festival .

Selesai urusan checkout  bilik yang disewa semata-mata untuk mengumpulkan kesemua beg/barangan rider , kami bergerak ke Pataya.  Olehkerana jarak Bangkok dan Pataya sekitar 150km, kami bergerak sebelah petang.

Berpandukan GPS, kami keluar dari Bangkok bersama grup Laos dan singgah sebentar di Kedai motorsikal Red Barron dalam perjalanan sebelum simpang ke haluan Laos dan Cambodia. Disini kami berpecah.

Menuruti sangat panduan GPS, grup kami tertuju ke lebuhraya bertol dan ditahan pengawal keselamatan disana. Pengalaman rakan bikers, ramai yang terpaksa bayar duit kopi untuk kesalahan itu, namun tidak bagi kami. Pegawai yang sukakan duit kopi cuti kot..haha...Exit ditemui 13km sesudah itu dan perjalanan selanjutnya mengikuti jalan biasa merentasi pusat-pusat bandar yang sesak. Tiba di Pataya telah malam.

Penginapan kami sepatutnya di ValentinoRossi hotel. Tempahan dan deposit telah dibayar secara online. Bila tiba , dimaklumkan oleh pemilik matsalleh, rekod mereka tiada tempahan dibuat...setelah bertekak dan menunjukkan bukti bayaran, mereka akur dan penginapan kami dipindahkan ke Radi mansion, juga milik Mat salleh..Nama saja mansion..sebenarnya hotel biasa dilorong-lorong belakang...

Argh Mat Salleh pun ramai pembelit juga. Dulu insiden sama terjadi pada aku dan rakan sewaktu berkunjung ke Koh Samui. Tempahan online 2 bilik apartmen, bila tiba hanya dapat satu bilik. terpaksa bertekak sebelum diganti dengan penginapan baru yang berasingan.

Penginapan kami berdekatan dengan masjid ini. Azan subuh jelas kedengaran. Kunjungan ke Thai, samada timur, barat utara apatah lagi selatan masjid dan makanan halal mudah ditemui.

Kesedaran agama di Thai juga semakin marak. Walaupun dikelilingi dengan pelbagai premis pesta dan hiburan., masjid disini terdapat sinar agama. Tadika mengajar anak-anak kecil mengenali agama mendapat sambutan hangat dari penduduk setempat

Adik komando yang manis...

Di Pataya untuk bergerak dengan mudah sewa saja motorsikal. Bayaran 250B sehari. selagi larat rondalah Pataya.
 Kami bermalam di Pataya selama dua malam. Siang hari meronda seluruh Pataya. Bagi yang larat rondaan dilanjutkan ke malam hari juga. Tengok kupu-kupu malam....hehe no good haa...

Kali ke 2 aku di Pataya City..kali pertama bersama geng vespa klasik 2011.

Diberitakan Pataya Bike week akan diadakan di bandar ini...pergh bertambah happening sausana disini..bagi yang sukalah...

Sebagaimana  kawasan percutian lain, spt Phuket, Koh Samui dsb.. ramai mat-mat saleh berkunjung disini. Siang bersidai tepi pantai , malam bersidai dalam pub.

Ini kalau Tsunami datang..pergh ...Nauzubillah...

Industri kurang bermoral berkembang biak di Thai...boleh dikatakan hampir semua tempat yang kami pergi, bapak ayam dan agen berada dimana-mana. " lady sir..."...sambil menunjuk pamplet..Bila balik aku belek-belek muka kat cermin ish-ish muka ayam ker aku ni...haha...

Dugung-dugung putih banyak terdampar di pantai ini...

Penat menyusuri pantai, boleh jamu mata di pusat beli belah...Dapat belek harga saja..harga kalau jauh lebih murah dari negara sendiri, boleh lah  beli mana-mana yang berkenan..erm lebih kurang sama saja hatta  lebih mahal pun banyak...

Cukuplah di Pataya 1hari 2 malam. Esok kami akan ke Koh Kong, pekan sepadan sebelah Cambodia...

Coretan sebelum ini hari ke 3 boleh dibaca lagi di Kembara Cambodia-Bangkok

1 comment:

1. Kang...menembak kat Pattaya pun best..tak dapat kat malaysia..hahaha

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...