click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, July 20, 2020

Cara Cangkuk Pokok Jambu Ball..

Isnin 20hb Julai 2020

Jambu ball atau jambu keling antara spesis  jambu yang sangat 'rare' sebab sukar untuk mendapatkan pokok dan buahan ini. Rasanya ramai yang tak kenal dengan pokok jambu ini..

Seingat penulis dulu dikampung ketika musim buah sering membeli jambu ini di kampung jiran sebelah..Masa tu membeli 50 sen dah dapat berkarong plastik..Sempat juga memetik pucuk daun jambu dan dicicah dengan garam...Berkerut dahi dan kening menahan kelat-kelat masin...

Dilaman rumah penulis terdapat sebatang pokok jambu ball yang sedang membesar.. Dulu ditanam dari anak pokok pemberian orang... Rasanya dah ada lebih 4,5 tahun, batang sebesar betis orang gemuk dewasa..Nampak seperti pokok muda lagi dan tak nampak tanda untuk berbuah..



Untuk membiakkan lagi pokok ini penulis telah mencangkuk dahan yang rimbun, nak dibuang begitu saja sayang, kebetulan mengganggu pagar reban ayam yang bakal dibina dibawah pokok ini.


Percubaan terdahulu  berjaya mencambah di 3 anak dahan dan telah dipindahkan ke media bertanah polibag.

Penulis pernah juga mencuba mencangkuk pokok menggunakan media air...Tidak semua pokok yang dicuba sesuai. Dilaman rumah penulis ini terdapat beberapa spesis pokok bunga yang sesuai dicangkuk dengan cara ini.



Pokok bunga  ini dah cuba tapi tak sesuai menggunakan kaedah cangkuk air...Masa guna kaedah cangkuk tanah dulu ok berjaya.

Nak cangkuk pokok bunga wangi ini banyak-banyak untuk ditanam keliling reban.




Pokok bunga ini nampaknya sesuai menggunakan kaedah cangkuk air...Pokok bunga berwarna merah tak pasti namanya..

Maaf yea penulis hanya tau menanam saja..Nama-nama pokok tak hafal..hehe..



2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK