click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, May 28, 2024

Aksesori Tambahan Kembara




Misi melengkapkan keperluan CamperKembara diteruskan.

Pengalaman bermalam 2 kali terdahulu memberi petunjuk penambahbaikan.  Kembara setelah menjalani proses baikpulih intensif semakin mantap dan lebih konfiden untuk dibawa ke destinasi lebih jauh. Seiring dengan itu kelengkapan CamperKembara perlu dipertingkatkan untuk keselesaan bermalam.


Penghadang cahaya✅

Pembelian telah dibuat online. Ini adalah alternatif murah berbanding pemasangan tinted tingkap. Keseluruhan harga dlm Rm35 termasuk cermin hadapan dan belakang.. Walaupun tidak sesempurna tinted namun memadai untuk menghalang pemandangan menjolok mata didalam kabin seperti kelengkapan barangan  bercamping  apatah lagi ketika  berbaring  di parkir awam. 

Visor Tingkap✅

Kanvas sisi telah dibeli dan sangat praktikal dipasang di parkir persendirian atau terpencil namun tidak sesuai digunakan di parkir awam seperti di RnR. Visor adalah pilihan terbaik menggantikan kanvas sisi. Tingkap masih boleh diturunkan sedikit tanpa risau kabin basah ketika hujan. Pembukaan cermin tingkap penting untuk pengudaraan didalam kabin

Suis utama tingkap✅

Ini merupakan penggantian kali ke 2..Bahan OEM tiada jaminan kualiti, bergantung kepada nasib...pembelian terdahulu hanya bertahan beberapa bulan. Jika tingkap jem, tidak dapat pe gudaraan kabin walaupun dibantu dengan kipas melainkan menggunakan aircond.

Harga suis dalam RM35

Lampu utama depan❌

Masih boleh digunakan hanya kelihatan lusuh, namun bercadang menggantikannya untuk lebih berketerampilan..Harga sepasang dalam rm300

Lampu signal belakang❌

Sama dengan lampu utama harga sepasang dalam RM40.


Kunci pintu belakang ❌

Pintu tidak bertutup rapat..bunyi bergegar menyakitkan telinga...kunci pintu yang lain telah ditukar baru, cuma pintu belakang rosak terkemudian. 

Seunit Rm45


Kipas mini ✅

3 unit telah dibeli, namun 2 unit tersangat tidak berkualiti harga bawah Rm15 seunit, bateri tidak mampu bertahan lama..pembelian model terkemudian sangat menepati spesifikasi..bateri mampu bertahan melebihi 10 jam penggunaan berterusan. Waktu malam memadai menggunakan kipas dengan tingkap diturunkan sedikit untuk mengalirkan udara segar ke kabin. 

Seunit  kipas tambahan berharga Rm55. Sedikit mahal tapi berbaloi...

Pengikat tilam/Talipinggang Tilam✅

Pengikat berbentuk talipinggang dapat mengikat gulungan tilam supaya mudah diusung selain kemas  tidak menyepahkan kabin. Apabila barangan camping kemas tersusun tidak menyakitkan mata..

Seunit 1.8m RM2.50


Powerbank❌

Perlu sentiasa tersedia untuk kelengkapan tambahan.


Ada beberapa kebun rakan yang ingin dikunjungi..Dusun Durian Jelebu.N.Sembilan...Dusun Durian /Nangka Kerling, Selangor, Kebun Nangka Temerloh Pahang..Kebun Sawit Chaah Johor dan banyak lagi..


Jom jom bercamping..

2 comments:

  1. Hehe wak..kebun sekangkang kera tak berbaloi beli pikap besar..roadtax, mentenen serbaserbi mahal ..x lama lg diesel mahal...Kembara tetap padu..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK