click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, May 31, 2024

Benih Betik..


Harini menyemai biji betik ..nak cuba menjadi atau tak, belajar ikut utube..



Banyak khasiat buah betik termasuk biji untuk penghidap gout..bijinya berkhasiat untuk buah pinggang yang sihat. Punca gaut disebabkan buah pinggang tidak mampu menapis uric asid  hasil  pencernaan makanan kaya purin oleh hati..lebihan uric asid ini  akan disimpan di sendi-sendi..Pengidap akan meraung bila persekitaran sendi membengkak, UA membentuk kristal dan menyucuk  tisu-tisu daging.

Semai betik belajar di Utube..sangat mudah...sekarang betik 8 ringgit sekilo...

Benih yang telah dibuang lendir diletak didalam bekas plastik beralas dan bertutup tisu basah..kemudian simpan di ruangan gelap.

Selain cili, betik, nenas dan pisang akan dijadikan tanaman selingan Puncak d'Rasa... setidaknya bila berbuah nanti adalah ole ole yang dibawa balik setiap kali ke kebun..




Cili kampong pemberian rakan kebun..Tunggu besar sedikit sebelum dipindahkan ke polibeg berasingan. Pokok cili akan ditanam di dalam tayar yang ditinggikan sepanjang laluan ke puncak  bersesekali dengan pokok nenas maupun betik..



Pokok betik juga akan di tanam di teres laluan kaki sebagai penanda ..sekarang ini tanpa penanda  mudah terlupa teres pejalan kaki setelah ditumbuhi semak...Penat buat teres secara manual, jika tidak dimanfaatkan sebaiknya., mulalah meredah, bukan dilaluan yang dibina sehingga  terperosok lubang dan tergolek..

 

Nenas pun sama..Pokok nenas yang ditanam dari jambul berpuluh- puluh ditanam di kebun tumpang. Sekarang ini selain betik, nenas menjadi buah pilihan sebab sangat mesra gout. Nak buang jambul sayang, jadi memanfaatkan segala pasu- pasu yang tidak dipakai untuk menanam jambul di ruangan kosong halaman rumah. Akan datang akan ditanam di kebun bukit pula. Kelebihan menanam pokok nenas dalam pasu, kuranglah  kerja-kerja merumput..

Apalagi..Jom jom manfaatkan ruang..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK