click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, May 29, 2024

Kembara Park Puncak d'Rasa..

Dimana ada kemahuan disitu ada jalan..bermula dengan angan- angan, fokus akan terarah terhadap apa yang diinginkan... 
Kalau dulu hampir setahun akses dibina secara manual untuk Kembara  mendaki sehingga ke kaki kebun, kini tiada sebab Kembara tidak boleh sampai ke puncak kebun. 

Seribu langkah bermula dengan langkah yang pertama, hariini memulakan pembinaan akses ke puncak. Dijangka tak lama untuk akses disiapkan. Berbanding akses terdahulu, akses ke puncak ini nampaknya lebih mudah, hanya melandaikan permukaan yang agak curam dan tidak rata..Dulu terpaksa menebang pokok hutan yang menghalang laluan selain topografi yang lebih curam. 


Walaupun sekejap sudah dapat dalam 4-5m. Biarpun berbukit, tanah sangat gembur, sekali hayun tenggelam kepala cangkul..


Kembara Park akan dibina dipertengahan puncak, tidak terlalu jauh dari pondok sediada. Hanya dataran CamperKembara selain bangku berpayung, tandas turut akan dibina..Kemudahan melepak hatta jika ingin bermalam sekalipun. Lampu solar akan disediakan.

 Tujuan pembinaan lebih kepada menyediakan tempat beristirehat orang rumah semasa menemani kita berkebun. Disini line telefon lebih jelas. Bersama orang rumah waktu ke kebun lebih fleksibel. Seawal mungkin  boleh bergerak ke kebun, jam 10 sewaktu matahari belum begitu terik sudah boleh balik. Kebun tak luas seminggu 2-3 jam berkerja sudah memadai..Jika ada kerja perlu diselesaikan segera boleh saja datang lagi bila- bila masa.

Bila dataran berada di pertengahan puncak tidak terlalu mengah untuk mendaki semula setelah berpenat dikaki bukit...Walaupun dipertengahan, pemandangan 270 darjah sudah cukup cantik.





Permukaan yang dicangkul dipadatkan dengan Kembara...Berfirasat akan lebih mudah untuk Kembara mendaki setelah permukaan akses ditabur dengan sisa bahan binaan terpakai..

Semangat..semangat..

2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK