click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, May 13, 2024

Teroka ..Tanam.. Tinggal..Tuai 4T..

Bermula dengan 2 lot tanah terbiar, sekarang dah hampir 3 lot kita teroka. Kalau satu lot berkeluasan 6000kps sudah hampir  suku ekar kita teroka. Tanam dengan pokok pisang dan tanaman lain yang mudah dijaga. Walaupun tak semuanya subur..kira bolehlah.. 4T..Teroka Tanam  Tinggal dan Tuai.. 

Anak pokok pisang jika dibiarkan, mengganggu tumbesaran induk, nak dicantas sayang, maka kita buka rumpun baru, itu yang melarat ke lot baru.. Lot kosong depan rumah tuan tanah tak dapat dikesan, mana yang tak diusahakan terbiar semak dan dapat notis saman PBT, tanah yang diusahakan selamatlah...Harap tuan tanah menghalalkan hasil yang diperolehi..

Bila bertanam persekitaran kenalah dibersihkan .. tak susah, tak habis pun satu tangki minyak mesin rumput, potong sekali lalu supaya rumput tidak terlalu tinggi...nampaklah terbela. 

Mana yang air bertakong digali parit tanah...Tak mampu disiapkan sekali, ulang berkali kali..Buat ketika semangat datang..Masa lemau ok saja terbiar..Takda penetapan masa..



Pokok pisang ni dulu nyaris mati sebab sekeliling berair..sekarang serumpun dah dituai hasil dan sepokok lagi sedang menunggu matang...harini memindahkan lagi 2 anak pokok...

Jiran sebelah kanan dulu kita minta izin untuk tanam pisang, ermm... dia keberatan..sekarang menawarkan semula untuk kita usahakan bila tak sanggup asyik membersih dan meracun... Argh tak maulah..


Bila tanah tanpa tanaman memang terasa berat membersih berbanding tanah bertanam sebab otak kita teruja membersih sambil melihat pokok- pokok yang membesar..Lagipun ruangan yang perlu dibersihkan semakin kecil hanya antara tanaman. Rumput pun tidak begitu cepat meninggi.




Bila benih yang disemai tumbuh, semangat yang malap kembali segar..lupa segala kepenatan...6 pokok avocado dari 17 benih yang disemai berperingkat kini telah tumbuh...Di kebun bukit sudah ada 7 pokok. Misi menanam 30 pokok avocado  makin hampir menjadi kenyataan...

Siput jangan berani kacau pucuk...Siap kau..




CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK