Thursday, March 7, 2013

Kembara Cambodia- Angkor Wat...

11hb Feb 2013, Isnin. Hari ini InsyaAllah tertunai hajat untuk melawat Angkor Wat...tarikan utama ke Seam Reap. Mendengar cerita tidak serupa dengan mengalami sendiri. Bacaan aku di internet mengenai binaan purba itu menyemarakkan lagi keinginan aku ke sana.



Adat berada dibandar tumpuan pelancong, serba serbi mahal. Sarapan pagi kami dengan roti prata dikenakan caj 4 USD, yang kebiasaannya harga tak sampai pun 1 usd. Pemilik mengambil kesempatan dengan pelancong-pelancong  MatSalleh yg mempunyai nilai matawang besar barangkali...

 Kawasan-kawasan tumpuan pelancong akan menjadi mahal bila pengusaha perniagaan mula dikuasai warga luar...Ramai wargaluar yang memiliki perniagaan dikawasan tumpuan pelancong.. Kedai ini adalah milik rakyat malaysia..hotel penginapan kami adalah milik warga korea, dan banyak hotel-hotel dan premis makanan turut diusahakan oleh mat salleh...



Carian aku di internet menyenaraikan Angkor Wat, sebagai destinasi tarikan pelancong ditangga ke 5 dunia...!. Bayaran masuk 20USD seorang. Untuk pakej lawatan lebih sehari diberi diskaun...

 Pergh ular berkepala 7 mudah dilihat dimana-mana di Cambodia apatah lagi di wat ini..kena mempelajari sejarah untuk mengetahui  mitos ini...Ingatkan angkor wat adalah istana lama..rupanya kuil purba yang ditinggalkan.

Hah korang lihatlah dan reka cerita sendiri lah yea berdasarkan gambar yang aku tayangkan disini..he he











 Antara ukiran yang terdapat di dinding kuil...
 Gambar lucah pun ada...


Ha..haa cukup-cukuplah tu tak payah tenung lama-lama...





                            



                            




Setelah melihat dengan mata kepala sendiri..Secara peribadi , memang indah khabar dari rupa...Ternyata bangunan sekadar binaan kuil purba.. nak dikatakan binaan adalah tersangat hebat, ishh biasa-biasa saja... Kompleks bangunan tidak seluas mana... tak taulah apa yang nak ditengok...tak sampai sejam dah habis satu kompleks kitorang ronda...Kitorang melepak saja dibawah pokok sambil menunggu teman-teman lain menghabiskan lawatan...

Aku pun tak faham  dengan koleksi duit masuk setinggi 20 usd seorang, tidak digunakan untuk menaik taraf kemudahan gerai -gerai atau tempat parking yang berdebu dsb yang terdapat disana..berserabut saja aku tengok, tak berbaloi dengan nilai tiket yang dikenakan...

Sebagaimana aku nukilkan sebelum ini..menarik atau tidak lokasi lawatan itu belakang kira yang penting kita sudah pergi ke tempat itu...Lepas ini tobat tak mau pergi he he..

Diari Kembara hari ke 10 boleh lagi dibaca disini.Kembara Cambodia- Seam Reap

3 comments:

  1. Dah masuk tengok,baru tobat :-)
    Kami dulu masuk selepas jam 5 petang,kayuh basikal..free lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. esk nak g ni tp satu apa pon tak tau pasal seam reap ni

      Delete
  2. Alaaa kak mah ni napa tak bagitau sebelum kami pergi dulu...hehe

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK