Tuesday, March 12, 2013

Kembara Cambodia- Nak balik...Nak balik..!

14hb Feb2013, Nak balik-nak balik he he...

Perancangan asal tinggal di Kenchanaburi selama dua malam. Seharian digunakan meninjau lagi jambatan, muzium perang, kubur perang dsb yang terletak berhampiran dengan penginapan kami...Tak banyak perubahan berbanding lawatan pertama kami dulu...Selepas daripada ini riders akan bersiar-siar menaiki keretapi, meninjau sendiri landasan keretapi maut yang agak terkenal itu...Entah kenapa, majoriti seolah keberatan meneruskan lawatan. Pelbagai alasan diberikan..jauhlah, mengambil masa yang panjang lah...Lagipun hanya dengan penghayatan sejarah, lawatan akan lebih bermakna...seandainya pergi tidak berbekalkan maklumat sejarah, sebagaimana aku, nescaya lawatan tidak begitu mengujakan...


Pergh bro baju kuning suda terkenang isteri...makan pun tak lalu...hoho

Bersetuju..! lawatan dipendekkan...Aku menyertai grup Rider Ruslan dan Ar Mastor yang akan terus ke Songkla/ Haatyai.. Rider Ar Ruslan perlu menamatkan kembara segera memandangkan insuran beliau akan tamat pada Jumaat. Grup Rider Man JO..ergh Man Bigbig memendekkan lawatan juga, tapi akan meneruskan perjalanan sehingga Huahin ...Grup Amin GudGud  bersungguh untuk menaiki keretapi, meninjau landasan keretapi maut dan dengar khabar akan terus ke 1000 konar...Rider tegar yang masih berkobar-kobar melanjutkan kembara haha...

Seawal 6.30 pagi, kami bertiga dah bersiap sedia...Terpaksa menolak motor supaya deruman enjin motor tidak memecah kesunyian dan menganggu penghuni resort lain. Bergerak tak jauh pun, kami sudah terpisah sesama rider...Bergerak semata-mata berpandukan GPS rider Ar Ruslan, rider terperangkap dalam kesesakan lorong pasar pagi. Dapat bertemu semula dan terus meneruskan perjalanan.

Sesudah daripada ini pergerakan lancar sehinggalah tiba di Petchaburi, kami terpisah lagi dengan peneraju AR Ruslan. Pergh sangat sukar menuruti rentak beliau yang bergerak pantas...motor power beb...Berbincang sebentar dengan Ar Mastor, dan memutuskan untuk terus bergerak berpandukan peta yang kami bawa. Lagipun kami yakin akan bertemu semula dengan beliau kerana pasti jalan yang sama akan dilalui untuk menuju ke selatan... Benar ..muncul kelibat beliau dari belakang..dimaklumkan beliau berhenti menunggu kami di persimpangan lampu isyarat...

9.30 pagi kami telah tiba dan bersarapan di Chaam..Mendapat maklumat, Rider Ikhwan dan PakUsop akan terus ke Haatyai manakala yang lain akan ke Huahin bersama Rider Man...Doa kami selamat sampai Pak Usop, jangan diperah sangat enjin skuter tu..terbarai ditengah jalan nanti..he he...Sekiranya berjaya sampai bermakna kami telah menempoh jarak perjalanan melebihi 1000km...Satu rekod..! Rider tegar Amin turut cair memendekkan lawatan bersama Rider Man...haha ingatkan sudah bikin gempak ronda 1000konar brader...

Berhenti beberapa kali mengisi minyak...Terserempak dengan rider solo dari Malaysia yang aku kenal...Bro Man Gtr dari Hulu langat yang memiliki bengkel motor yang terkenal dengan ekzos 25 deg...sesiapa yang nak upgrade ekzoz motor supaya lebih power berjumpalah dengan beliau.

Sebaik memasuki simpang ke Songkla, bertembung dengan Rider Dr Hassan. Laa sedang elok lah tu..Ar Mastor memang beriya ke Folk Muzium di Universiti Thaksin, Songkla tempat dimana Dr Hassan bertugas...Menginap di Hotel Lake Inn...Makan di restoran berhampiran apartmen Dr Hassan.

"Perkenalkan ini isteri saya..."...Tapi maaf belum pandai berbahasa melayu...baru 3 bulan nikah.."

Pergh  bukan ke tuan dr maklumkan sudah ada anak bujang...?

Semoga berbahagia Tuan Dr...haha


Diari kembara hari 13 boleh diikuti lagi di sini Kembara Cambodia - Hujan Emas negeri Orang..












4 comments:

  1. Seronok juga merempit dengan motor besar ni, ya? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakcik..., naik motor kecil pun seronok juga...banyak pengalaman diperolehi..

      Delete
  2. Balik....balik...tanah malaya :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe baru 2 minggu diperantauan dah tak sabar nak balik, bayangkan prajurit bertugas berbulan-bulan di perbatasan...

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK