Tuesday, March 26, 2013

Ramalan ini selalunya tepat...

Kalau nak ramalkan perangai anak-anak sesudah dewasa, cuba perhatikan gelagat mereka semasa kanak-kanak . Selalunya fe'el semasa kecil akan terbawak-bawak sehingga dewasa.. Kalau aktif beraktiviti semasa kecil, selalunya mereka ini tak betah duduk ..pasti ada saja aktiviti yang dilakukan untuk menghilangkan kebosanan...Jika anak-anak kaki tidor semasa kecil, emak ayah sepatutnya bimbang, takut-takut nanti begitulah sikapnya sesudah dewasa....


Kawan-kawan yang aku kenali kaki outdoor sekarang semuanya aktif semasa zaman kanak-kanak... Memang tak pernah duduk diam...main sungai, mandi lombong, main guli, main basikal keliling kampung, main sorok-sorok, ngurat awek hehe... dsb

 Cuma bila dewasa, aktiviti luaran terjurus kepada minat individu itu..........Tak kesahlah janji beraktiviti daripada membuang masa menambahkan peta di atas bantal...

 Aku pun tak sangka rupanya ramai kaki pancing diluar sana...Gambar-gambar berikut aku ambil sewaktu berbasikal menyusuri Sungai Sembah baru-baru ini....








 Kekadang datang memancing dengan membawa ahli keluarga...lokasi memancing bukan dekat ,  nun jauh dari tempat tinggal masing-masing...siap berkhemah...


Sepanjang sungai akan ada saja kelompok kaki pancing dengan sabar menunggu umpan di sambar ikan...

                            
Kaki pancing apa peduli muka berkarat berjemur bawah terik matahari berbanding kenikmatan mendaratkan tangkapan.. Mereka sanggup berjemur berjam.jam menunggu mata kail di sambar ikan

 Tapi kalau dapat tangkapan macam ni aku pun teringin nak jadi kaki pancing...tapi tak mau tunggu lama...campak umpan, terus disambar ikan..campak umpan terus dapat ikan...haha

Amacam dengan tangkapan ini...?

Inilah salah seorang kawan aku yang kaki outdoor semasa zaman kanak-kanak.....Seawal usia 12 tahun kami telah berkhemah di Gunung Ledang yang berjarak lebih 100km dari kampung , tanpa pengetahuan ibubapa...pergi dengan menumpang kenderaan yang lalu-lalang...Difikir-fikirkan balik, aku pun tak sanggup melepaskan kanak-kanak semuda 12 tahun berkeliaran tanpa ditemani orang dewasa....

Jom kita rancang sesuatu sempena cuti sekolah dihujung minggu ini...


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK