Tuesday, April 30, 2013

Pilihanraya...Lamanya 5hb Mei...

Ishh aku dah betul-betul menyampah...mujurlah tempoh berkempen sesudah  parlimen dibubar cuma 15 hari..kalau 21 hari sebagaimana dituntut pembangkang rasa makin mendidih kepala otak dibuatnya. Aku tetap mengatakan PR memang cakap tak serupa bikin...Pantang ada peluang semua perkara nak dijadikan isu. . Penggunaan dakwat kekal sudah dijadikan isu...Dulu puak ini jugak yang  mendesak untuk menggunakannya, ...bila dituruti kemahuan, mereka tetap tidak berpuas hati.. .padahal selama ini penggunaan  pen/pensel sudah memadai.

Pembunuhan orang kuat kastam turut tidak terlepas 'digoreng' walaupun siasatan sedang dijalankan. Penjenayah dan orangramai sekarang semakin berani kerana hukuman semakin longgar hasil permintaan puak mereka juga... Kerajaan pula tunduk dengan desakan mereka...Pelbagai akta yang kononnya membelakangi hak asasi manusia seperti  ISA dimansuhkan..bila indeks jenayah meningkat polis dan kerajaan pula disalahkan...

Aku berpendapat kekadang pemimpin sesebuah kerajaan sedikit sebanyak kena bersikap kuku besi  supaya orang bawahan dapat dijinakkan. Jika terlalu bertolak ansur keadaan semakin sukar dikawal kerana semakin ramai yang besar kepala....Dulu ramai yang membidas sikap Ghadafi, bekas pemimpin Libya, tapi kini ramai yang menghargai sikapnya dulu kerana dapat memakmorkan negara berbanding sekarang..sekejap2 meletup sana, meletup sini ...

Untuk memuaskan hati semua pihak adalah mustahil...Kesah berikut mungkin relevan untuk difikirkan...


Bapa dan Anak bersama seekor kaldai menyusuri 3 kampong..

Situasi pertama di kampung 1

Bapa menunggang kaldai, anak berjalan

Akan ada penduduk kampong yang menuduh si bapa tidak bertimbang rasa terhadap anaknya kerana membiarkan si anak berjalan manakala si bapa bersenang-senang diatas kaldai

Situasi kedua di kampong 2

Mendengar kritikan tersebut maka si bapa menyuruh si anak pula menonggang kaldai..

Pastinyan kedapatan suara-suara sumbang penduduk kampong 2 yang menyoal kewajaran si anak yang masih muda bertenaga membiarkan si tua berpenat lelah berjalan kaki. 'Kurang ajar punya anak..!

Situasi ketiga dikampong 3.

Setelah merasai kritikan dikedua-dua kampong sebelumnya, apabila melalui kampung 3, mereka memutuskan untuk berjalan kaki saja membiarkan kaldai  tanpa berpenunggang.

Pastinya akan ada reaksi sebahagian penduduk kampong 3. 'Apa punya bangang bapak /anak ada kaldai dibiar berlenggang..bukankah elok ditunggang sama-sama atau paling tidak bersilih ganti..!

Ditakdirkan kalau mereka melalui kampong ke 4 dengan kedua-duanya  menunggang kaldai sudah tentu akan ada yang menemplak kerana menyeksa kaldai ..'Hoi takdak hotak ke...! mentang-mentanglah kaldai tu binatang...!


Ish..ishh begitulah adanya selagi sesuatu perkara dipandang dari sudut prejudis...serba serbi tak kena...



2 comments:

  1. Aku dah malas nak komen. Bagi ayat quran yang menyuruh kita berpegang kepada Alquran dan sunnah pun lu tak percaya.......

    Kalau dah tak nak percaya AlQuran dan sunnah.....tak dapat lah den nak tolong....

    ReplyDelete
  2. sikap manusia yang cepat buruk sangka,walhal tak tahu akan kebenarannya.sekali pandang ngan mata kasar

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK