click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, March 24, 2015

Ekspedisi Transjava-Tuban- Semarang 210km

Ekspedisi hari ke 4 boleh dibaca di sini Malang- Tuban

Perjalanan ke Semarang akan menyinggah di Kudus dan Demak. Di kedua dua tempat ini terdapat masjid warisan yang berusia lebih 400 tahun. Juga terdapat kuburan  wali songo. Ingin melihat keunikan ciri binaan bangunan yang yang mampu bertahan begitu lama sedangkan Pulau Jawa tidak sunyi dari pelbagai malapetaka gempa bumi.






Berada di wilayah Jawa Timur sebelum memasuki Jawa Tengah...


Pengunjung berpusu-pusu melawat masjid dan kuburan..





Ini salah satu ciri binaan unik yang terdapat di masjid ini.  Tok Nenek Melayu telah mengaplikasikan ciri binaan moden lebih 400 tahun dulu. Pin Joint ini fleksibel dan mampu menahan gegaran gempabumi.. Semua bangunan moden termasuk bangunan tertinggi pasti memiliki ciri sebegini..



Masjid Menara di Kudus mendapat nama sempena binaan menara ini juga berusia lebih 400 tahun.. Dipercayai menara tertua di Pulau Jawa.  Selain masjid pengunjung datang  berziarah ke kuburan dan  binaan menara ini.. Sayangnya tiada kesungguhan mengindahkan persekitaran bangunan bersejarah  walaupun saban waktu sesak dengan pengunjung...Persekitaran kekal berserabut..



Kolah mengambil wuduk juga sangat unik




Di Jawa penduduk sangat menghormati orang alim yang telah meninggal dunia.. Kawasan perkuburan diperindahkan sedemikian rupa. Kawasan peruburan sudah menjadi objek wisata di sana .


Salah satu kubur wali songo barangkali.. Ramai pengunjung menyedeqahkan tahlil dan fatehah kepada si mati. 



Meneruskan perjalanan ke Demak . Sepanjang perjalanan hujan.. Motor salah sorang peserta mengalami kerosakan kerana meredah air. Kabel palam pencucuh masuk air. Tukar dengan caj 150 Rupiah saja. Tiba di Demak  tak dapat mengabadikan foto di Masjid Demak. Hujan masih lebat. Lagi binan masjid tua yang sangat bersejarah.. Replika masjid ini boleh dilihat di Taman Tamadun Islam Kuala Trengganu.

Tiba di Semarang. Menginap di Hotel Plamitan,..Caj hotel pun tak mahal . 740 ribu utk 3 bilik.. Mencuba pelbagai cara untuk mengeringkan pakaian yang kuyup...


Sekian catatan perjalanan hariini 19 Feb 2015...Esok kami ke Cerebon..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK