Sunday, February 13, 2011

XPDC LAOS/CAMBODIA...Day 5

Sungai Mekong..? bila aku bukak peta macam bukan..
Inilah sausana di bandar Pakse, Laos.. ramai mat salleh disini..aku pun tau tau apa istimewanya . berjalan kaki, berbasikal...
Bahasa Perancis terkehadapan berbanding english...Laos dulu dibawah penjajahan Perancis..


Hotel pun boleh tahan jugak..kalau kami tahu pakcik tu sudah simpan barang-barang kami, harus kami bermalam disini..banyak hotel dipersisiran sungai...

Berlatarbelakangkan Sg Mekong...

Pakcik yang banyak menghulur bantuan di Chong Mek..
Macam tak caya ada restoran indian dan melayu di daerah terpencil Pakse, Laos

Melintasi empangan luas terbentang dalam perjalanan ke Chongmek



Mengabadikan foto di hadapan imegresen Chong Mek di daerah Udon Ratchatani

Yess, kami telah melakukannya bersama skuter X9 dan Vespa klasik....pertama di dunia..!


Ingatkan kami dah hebat rupanya pakcik/makcik ni berbasikal je untuk ke Laos...alamak basikal dia sayup je tu sebelah pick up..sorry yea kamera handphone ...excuse me sir can i take your photo...? yeah..yeah why not..where are you from sir..? Holland..pergh...! tak pulak aku tanya lanjut samada basikal pun di bawak dari holland atau sewa/beli di siam...

Yea di papan tanda Pintu masuk Indochina..
Bergambar-bergambar jangan tak bergambar...ya kami boleh..!

Tut..tut..versi siam. Aku pernah naik sewaktu di Myanmar tahun lepas...bila sampai ke destinasi rasa kebas tel x r kesan gegaran yang maha dahsyat..ha ha..
Pak Su bersama modenas 120. brake belakang beliau masih tidak berfungsi bermula dari Nakon Suratthani ...beribu-ribu kilometer diterjah tanpa keperluan asas...brake hadapan dan brake kaki dan brake mulut menjadi sandaran..ha ha ..

Gps aku...untuk membantu tunjuk arah...lagi efektif dari gps betul sebab gambaran route tergambar dikepala hotak..

Di pekan Udon Ratchatani ini ada gerai Muslim tapi pagi lagi belum buka. pukul 9 baru bukak..argh tak boleh tunggu. melepas sarapan kami...


Yez-yezz barisan kuda besi yang gagah berani di hadapan lobi hotel Udon. Suhu disini dalam lingkungan 17 deg ..amat sejuk bila ride..terpaksa pakai baju hujan untuk menghalang sejuk terjahan angin menusuk ke tulang...


Laos adalah destinasi berikutnya dan check point Chong mek akan menjadi saksi bersejarah pertama di dunia kumpulan berxpdc menggunakan skuter Piaggio x9 , Modenas dan Vespa klasik tiba disini. ya kami yakin hanya kami yang melakukannya..pertama didunia.!

Ride melalui Phibun Mangsahan( pintu masuk Indochina) -Sirithorn- Chongmek-Pakse(Laos)

Tiba di Chongmek pekena jagung rebus dan mee segera shj dari 7-eleven untuk mengalas perut. Berurusan dengan imegresen dengan bantuan penduduk tempatan. .tapi kenderaan kami tidak dibenarkan dibawa masuk dengan alasan bawah 250cc...jadi kami ke bandar Pakse di Laos 40km dari sempadan Thailand menaiki van. Caj 1500 baht pakej pergi dan balik.

Tersangat baik pakcik yang menolong kami sehinggakan barang-barang yang kami tinggalkan di motor, dipunggah ke kedai beliau semasa kami berangkat ke bandar Pakse di Laos. Terkejut beruk bila balik mendapati barang-barang kami tiada di motor..ingatkan kena rembat rupanya pakcik tu tolong simpan..Beliau berasal dari Hadyai dan berkahwin dengan wanita Laos. Menurutnya rumah rehat 20 bilik beliau dalam pembinaan dan menjemput kami tidor disana untuk trip akan datang. ha..nampak ..! orang yang berhijrah juga yang buat duit..

Mati-mati ingatkan di Laos susah mendapatkan makanan islam..sangkaan kami meleset. Dengan bantuan pemandu van kami dapat makan di restoran masakan india dan melayu yang diusahakan oleh India muslim . Beliau pernah berkerja di Malaysia selama 8 tahun dan fasih berbahasa melayu...Faisal dan Izam makan di Restoran yang diusahakan rakyat Malaysia dari Ampang pulak...siapa sangka beribu-ribu kilometer ada rakyat malaysia berhijrah mencari rezeki. tapi berdasarkan pengamatan kami, pengusaha ni mesti buat duit gila-gila.,sebab restoran beliau penuh sesak dengan pelancong asing terutamanya dari eropah..

Teori hijrah untuk hidup senang melalui artikel aku terdahulu terbukti kebenarannya lagi.
http://rempitansuperbike.blogspot.com/2010/12/maal-hijrah.html

Selepas makan kami berbelanja handphone model canggih..china set..tapi harga kurang dari rm200..oklah tu..aku beli I- pad ha ha..harga?..rm400

Pukul 4 petang baru kami keluar dari Laos. Perut pun dah kenyang. Ada yang beli bekalan nasi lagi.mana tau tiada bekalan di sepanjang perjalanan berikutnya.

Destinasi berikut adalah Emerald Triangle. Kawasan segitiga menghubungkan tiga negara Thailand-Laos- Cambodia. Kami ingin mencipta sejarah pertama memasuki kawasan ini berskuter atau bervespa...Kalau ada sesapa yang sudah kesini bersekuter silalah tampil membetulkan fakta ini..ha ha . Kalau di utara ada Golden Triangle, kawasan segitiga menghubungkan Thailand-Myanmar-Laos.

Xpdc melalui jalan kampong merentasi Chongmek-Buntarik- Namyuen -Nam khoon untuk ke sempadan Khao Pra Wihan, sebahagian jalan dalam proses baik pulih dan belum berturap lagi.

Tapi semasa di Buntarik penduduk tempatan menashatkan untuk mengelak laluan tersebut kerana sausana pergolakan perebutan tapak kuil UNESCO antara tentera Thai dan Cambodia sesekali masih membara**. Jadi kami bermalam di Buntarik. Disini kami bertemu dengan satu-satunya penduduk/peniaga islam di pasar malam. Keluarga islam lain hanya terdapat 20km dari pekan kecil ini. Malam itu peniaga ini memasakkan kami nasi, lempeng dan telor goreng..Alhamdulillah dan hanya mengambil 100 baht untuk makanan yang dimasak dengan alasan kami tetamu beliau yang sedang bermusafir..! Beliau pernah ke Malaysia bersama jemaah tabligh.

Tinggal dirumah rehat caj semalam 500baht. tapi malam tu aku duduk bertiga..jimat bajet sebab duit dah terbeli i-pad.ha ha..walaupun i-pad ciplak..


** pergh sehari selepas kami meninggalkan Buntarik rupanya pergolakan meletus dilaluan asal kami iaitu Nam Yuen-Nam Khoon untuk ke Priha wihan. menurut berita di tv Thai ada orang awam yang terbunuh dan ramai yang cedera.. sausana sehingga kini masih tegang disana.. syukur-syukur kami dinasihatkan menghindari kawasan panas tersebut..Kereta perisai Thai bersiap sedia di Si Sa Ket..Kami lalu disini...!


3 comments:

  1. Tumpang tanya,

    atas alasan apa pihak berkuasa Laos tidak benarkan motor dibawah 250cc memasuki Laos?

    ReplyDelete
  2. ntah...dia hanya ckp only bike above 250cc can go.

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK