Wednesday, May 30, 2012

Lupakanlah sengketa...

Makan tidor, pergi dapor..makan lagi..he.he..masuk hari ke 3 di Brunei ni itu saja aktiviti yang dibuat sementara menanti majlis perkahwinan anak saudara sebelah bini aku Jumaat 31 Mei 2012.  Aku pun tak tau apasal lah sampai berhari-hari perlu ada disini. Nak meronda, aku rasa dah hampir segenap bandar dan pekan telah aku terjah, timur barat utara selatan...tak sampai sehari habis dijelajah. lagipun dah banyak kali aku ke sini jadi keterujaan untuk menjelajah tak sama sebagaimana pertama kali menjejakkan kaki dulu. Melayari internetlah wei...

 Apa yang aku nak tulis ini mungkin anda tak setuju dengan aku..tak mengapalah..Aku terpanggil menulis isu ini bila post politik banyak menyinggah dalam fb aku...sedangkan jari jemari ada panjang pendek, tapi  itulah kepelbagaian untuk diterima seadanya.Cuma aku tidak menyangka perbezaan pandangan terbawa-bawa sehingga bermusuhan. Dalam beberapa waktu ini banyak artikel berkenaan Dato Jamal Yunos diperkatakan di fb. Artikel penuh kebencian mengenainya sehingga meminta orangramai memboikot perniagaan beliau. Kalau si Samy atau Acong yang melancarkan kempen aku tak heran., ini rakan sebangsa seagama turut menjadi talibarut menyokong gesaan itu..Semua ini bertitik tolak bila beliau mengetuai peniaga kecil berdemo di hadapan rumah Ambiga gara-gara tak puas hati demo Bersih 1,2 dan 3.

Aku tak mengerti kenapa gambar beliau berdiri ditepi ferrari menjadi isu. Pada aku bukan setakat kereta mewah hatta jet peribadi pun apa salahnya sekiranya memang benar dia mampu..motif yang tersirat adalah   membangkitkan kebencian orangramai  mengaitkannya dengan kronisma. Puak-puak ini cuba menidakkan kebolehan beliau membina empayar perniagaan..berjaya hanya dengan kronisma.. Balik-balik kronisma dibangkitkan. Seolah-olah orang kaya lain bebas dari kronisma. Kalaupun andaian itu benar, pada aku dia seorang yang hebat, tahu merebut peluang berbanding sesetengah orang lain, walaupun makanan disudu emas tersedia didepan mata namun gagal memanfaat segala peluang yang ada.

Ditakdirkan kempen mereka berjaya., adakah kalian turut berbangga menyaksikan kejatuhannya. Berapa ramai  termasuk profesional-profesional dengan sijil berjela,  yang berani mengorak langkah membina empayar perniagaan. berbanding beliau yang hanya berbekalkan kelulusan SPM ..? sesetengah orang hanya gah bercakap tanpa tindakan. Aku percaya golongan ini turut melalak bila ekuiti bumiputra ditanah air jauh ketinggalan berbanding bangsa lain. Tapi apa yang mereka tahu..hanya tahu mengkritik dan menjatuhkan. Sepatutnya kita menyokong insan-insan seperti ini..lupakanlah sengketa politik demi survival bangsa seagama.

Aku percaya harta peribadi beliau cukup banyak untuk menghadapi sebarang kemungkinan setelah bergelumang dengan perniagaan sejak berumur 18tahun lagi. tapi bagaimana pula dengan ribuan orang termasuk ahli keluarga masing-masing yang bernaung dibawah syarikatnya..adakah anda rela menyaksikan kepayahan yang bakal dihadapi oleh insan-insan ini hasil kempen kalian.

Tak banyak yang aku pinta...fikir-fikirkanlah...

2 comments:

  1. Ini maknanya, sebilangan Melayu masih kaya dengan PHD! Camner kita nak maju??

    ReplyDelete
  2. semoga kita dihindari sifat dengki mendengki ini.. Aminn

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK