Sunday, May 20, 2012

Kad Hijau CIDB...

Penceramah sedang memberi taklimat...Highland Tower runtuh...aspek keselamatan..air bawah tanah..bla bla....

Tak kenal, maka tak cinta..benar lagi sohih ungkapan ini. Selama ini mungkin ramai yang  menganggap saranan supaya individu yang terlibat dalam industri pembinaan memiliki kad hijau lebih kepada menyusahkan bahkan  dilihat sebagai cubaan  CIDB untuk menghisap darah pihak yang terlibat dalam industri itu. Lesen CIDB tidak boleh diperbaharui sekiranya pengarah dan warga kerja tidak memiliki kad hijau. Antara lain untuk mengekalkan pendaftaran dengan CIDB syarikat perlu memiliki mata mencukupi. Mata diperolehi dengan menghadiri kursus yang dianjurkan oleh pihak CIDB sendiri atau pihak yang diiktiraf oleh CIDB. Setelah menghadiri sendiri kursus untuk memperbaharui lesen syarikat yang hampir tamat tempoh baru-baru ini,  aku faham sekarang dan sangat  menyokong anjuran itu.

Kad hijau adalah lesen . Sebagaimana memandu dijalanraya perlukan lesen. Memasuki mana-mana tapak pembinaan juga memerlukan lesen. Untuk mendapatkan lesen kad hijau tak sesusah lesen memandu dan bayaran juga jauh lebih murah iaitu RM 50 untuk dua tahun..! Peserta hanya perlu menghadiri kursus selama tidak lebih 8 jam..! Peserta diberi penerangan tentang aspek keselamatan umum juga ditapak bina. Diterangkan juga akta-akta yang perlu dipatuhi dan tindakan yang boleh dikenakan sekiranya mengengkari aspek keselamatan ditapak bina. Bagus bukan..? Selesai kursus peserta diberikan sijil penyertaan. Dalam masa 2 minggu kad hijau dikeluarkan.

Selama ini kita terlalu mengambil mudah aspek keselamatan bukan saja ditapak pembinaan  bahkan dimana-mana...Aku menyarankan supaya semua orang memiliki kad hijau dengan menyertai kursus-kursus  supaya kesedaran aspek keselamatan orangramai dipertingkatkan.  Bukan itu saja, sesiapa yang memiliki kad hijau secara automatik dilindungi insuran takaful....lindungan diperolehi tidak terbatas kepada insiden berkaitan pembinaan  bahkan lebih luas dari itu dan sah  diseluruh dunia.. pendek kata selagi kad hijau masih belum tamat tempoh semua insiden kemalangan /kematian/ kecacatan yang terjadi dimana-mana didunia ini layak dilindungi ..antara kelebihan yang aku ingat.. Kematian kerana kemalangan 21000, mati normal 18000 dsb Nah apa lagi yang korang mau..? Pada aku jauh lebih baik dengan skim insuran lain yang dikenakan bayaran tahunan atau bulanan. Kesedaran keselamatan kita dapat, perlindungan insuran pun dapat...! Sebab itu aku inginkan ahli keluarga aku turut memiliki kad hijau ini.. dalam masa sama menyeru anda sekelian memilikinya juga.

Untuk maklumat lanjut boleh melayari web rasmi CIDB. Korang google lah yea...


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK