Friday, May 4, 2012

Terminal Bersepadu Selatan-TBS

Katakanlah mata anda ditutup, setibanya diterminal, baru dibuka penutup mata, untuk orang yang pertama kali pergi nescaya akan tertanya-tanya di lapangan terbang mana kini berada...serius wa cakap lu..tak kesahlah orang cakap aku tinggal di hulu ke apa..itulah yang terdetik dihati bila pertama kali menjejakkan kaki di  TBS baru-baru ini..syabas kepada pihak berkenaan atas usaha menjadikan pengakutan awam sebagai pilihan utama orangramai. Walaupun terdapat bantahan oleh pengusaha bas untuk berpindah ke sini sedikit waktu dulu..dengan penerimaan orangramai sekarang, aku rasa pengusaha sudah boleh menyesuaikan diri di terminal ini sekarang...


Pembinaan terminal bersepadu timur -TBT kini diperingkat akhir perancangan dan diharap akan dimulakan pembinaan dalam waktu terdekat. Sekiranya anda perasan papan tanda pembinaan telah lama dinaikkan berdekatan Taman Melati, Gombak bersebelahan MRR2. Lama sangat didirikan, hampir roboh papan tanda tersebut..semoga segala masalah yang timbul sehingga mengendalakan kerja-kerja pembinaan dapat diselesaikan.

Pergh..nak naik bas pun kena lalu lorong pemeriksaan macam di airport..

Seingat aku kertas cadangan untuk menambahbaik khidmat pengangkutan awam dirancang sejak awal 90an lagi atau mungkin lebih awal dari itu..Pernah juga membelek kertas cadangan yang disediakan oleh kawan sepejabat semasa berkerja konsultan di ofis lama dulu.. Setelah lebih 20 tahun baru dapat diterjemahkan segala perancangan dialam nyata.

Tapi biasalah sifat manusia .mustahil dapat memuaskan hati semua orang..bila kemudahan awam dibiarkan ditakuk lama..komplen...! bila dibina kemudahan  serba canggih sebegini pun tetap kedengaran rungutan.. projek pembaziran lah..projek kronilah  bla.bla..bla.

Bila dah ada pengangkutan awam yang cekap, anak-anak yang sekolah berjauhan tak perlulah berhantar dengan kenderaan sendiri lagi...macam anak aku..ha ha..jimaat duit mak bapak...

Nampaknya sudah sampai masa kita menambah mode pengangkutan awam- Keretapi laju. Walaupun sekarang perancangan keretapi laju ke selatan sudah dikemukakan ke pihak kerajaan. Usah berhenti setakat itu saja. Keretapi laju ke utara dan  timur mesti turut dirancang sama.. Pengakutan awam sediada garenti tak mampu menampung permintaan orang ramai sedikit waktu lagi. Kos mahal..? ha..ha 90an dulu rumah 100 ribu dikatakann mahal, tapi sekarang  rumah dengan keluasan yang sama, 100 ribu dikatakan tersangat murah...Mungkin RM 30bilion dirasakan mahal sekarang, percayalah 20tahun mendatang, nilai 30bilion berbanding manfaat yang bakal dinikmati, pelaburan sebanyak itu senilai sisa makanan dicelah gigi ...


2 comments:

  1. Semoga orang ramai dapat menghargai segala kemudahan yang disediakan..jangan ada tangan gatal yang merosakkan segala insfrastruktur nie semua..!

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK