Thursday, May 10, 2012

Akibat mengabaikan solat...


Masjid ditempat kami kecurian lagi. Kali ini kejadian berlaku ketika para jemaah sedang solat isya . Beg tangan jemaah muslimah telah dilarikan malaun. Orang sibuk bersolat mereka sibuk mengatur strategi mencuri. Menurut saksi kanak-kanak, perbuatan  dilakukan oleh remaja lelaki..

Dimana silapnya...? Si pencuri sahlah bersalah namun jemaah wanita itu harus juga dipersalahkan kerana lalai menjaga barang berharga miliknya. Diberitahu kerugian mencecah ribuan ringgit. I- phone., 2-300 duit tunai ..kehilangan dokumen penting seperti IC, lesen memandu kad kredit, kunci kereta dll. Aku percaya budak ni hanya berminat dengan duit , phone dan barang berharga saja, dokumen-dokumen lain tu percayalah, akan dicampak di longkang atau tempat terpencil lain.

Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya akan jatuh ke tanah jua. Mungkin sekarang ni si tupai tu sedang berakrobatik dari satu dahan ke dahan yang lain...yea teruskan..teruskan.. bila dah jatuh nanti baru tau langit tinggi rendah.. sebagaimana kejadian di Masjid Jertih,  Trengganu dek kerana RM34 yang cuba dicuri, seorang pemuda parah kena belasah dengan orang ramai.

Sempena hari Jumaat, penghulu segala hari, marilah kita bermuhasabah diri. Entah-entah yang mencuri tu anak kita atau sedara kita wallahualam.. barangkali kita gagal atau kurang mendidik anak kita. atau mungkin diri kita sendiri hanyut entah ke mana... mana mungkin mampu mendidik anak-anak..ditambah dengan persekitaran yang  jelek semakin parahlah masyarakat kita harini.

Punca utama kenapa kemungkaran semakin menjadi-jadi  kerana masyarakat semakin mengabaikan solat. Nabi dah sebut  dulu lagi... Hanya solat mampu mencegah kemungkaran. Solat tiang agama. Ibarat sebuah rumah.., tanpa tiang mana mungkin mampu berdiri tegak. Itu belum kena badai tsunami atau gempabumi dsb...Kajian rambang mendapati kurang 20 peratus masyarakat mendirikan solat. Bukti mudah...? cuba perhati di pejabat anda...daripada ramai-ramai staf di tempat anda, berapa kerat yang mendirikan solat..? keadaan begini hampir sama saja di mana-mana., di sekolah, kilang-kilang dsb. Jika beginilah keadaannya apa nak hairan  sekiranya  kadar jenayah/kemungkaran semakin meningkat...? Pasang lah cctv, belalah anjing garang, pacaklah anggota polis..,sekiranya pencegahan dalam diri tidak dipertingkatkan..., nescaya usaha pencegahan tidak akan memberi kesan. Jom kita peringatkan diri sendiri...jangan abaikan solat.

 Harini Jumaat jom penuhkan masjid..! Pergi untuk solat ok, bukan untuk mencuri...!




3 comments:

  1. Sokong..solat tiang ugama. Berapa ramai muda mudi yang memenuhi masjid berbanding muda mudi berpeleseran dengan pakaian tak senonoh? Wallahualam.

    ReplyDelete
  2. benar.. tinggal solat seperti hilang sesuatu dlm diri

    ReplyDelete
  3. tapi masih ramai yang mengambil mudah perihal solat ini..hu hu..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK