Thursday, June 7, 2012

Saman...? Kena lagi...!

Sebenarnya bab kena saman nih malas aku nak bertegang urat dengan pegawai bertugas......senang cerita samada, diam dan bayar atau diam dan tunggu saja tindakan yang bakal dikenakan. Bertekak pun bukan boleh mendatangkan apa-apa faedah...samada dia atau aku yang sakit hati . Kita yang didakwa bersalah lagilah dapat dua sakit hati..sakit hati bertekak dan sakit hati dapat surat saman...Petang tadi aku kena saman lagi..mengeloh sajalah malas nak bertekak...hu hu..Kesalahan..meletak kereta ditepi jalan...bayar jelah kompaun 60 ringgit. Sakit hati kena langsaikan saman minggu lepas RM 300 sebab bawak motor lebih 1000cc  di laluan utama lebuhraya GCE masih  lagi terasa. mau tak mau kena jelaskan juga..jika tidak cukai jalan tak boleh diperbahrui...

Dah tau dah apa jawapan kalau kita  membebel lebih-lebih, selamba  dia jawab..." maaf encik., saya hanya menjalankan tugas..". Tapi kekadang bila dah tak tahan sempat juga aku kenakan sebijik..."Betul jalankan tugas tapi jangan jadi macam robot, langsung tak guna kepala hotak.." Maaflah yea kekadang terpaksa lupakan adab susila kalau kompaun yang dikenakan  tak sepadan dengan kesalahan yang dilakukan.atau saman yang dikenakan tidak menepati tujuan asal undang-undang digubal. Contoh, laluan motor disediakan untuk keselamatan penonggang motorsikal. Adakah jika laluan utama lebih selamat digunakan maka penonggang motor akan tetap disaman jika tidak menggunakan laluan motor yang disediakan semata-mata menuruti undang-undang.?




Trak penunda yang bersedia menarik. Betul-betul depan kereta aku...Aku parking sebentar untuk bayar saman. Lewat 5 minit kena saman lagi dan kereta kena angkut...

 

Kereta yang tidak dapat diselamatkan. Kena tarik penguat penguasa. Untuk keluarkan kereta dari depoh tahanan MBSA perlu bayar saman dan kos tarik berjumlah RM370...

Issh dahlah sikit punya susah nak cari tempat parking ..kalau macam tu lebih baik panas satu badan naik motor..daripada panas hati asyik kena saman...hu hu..

2 comments:

  1. "Saya hanya jalankan tugas encik"...Alhamdulillah dan untung laa kalau ramai yang betul ikhlas jalankan tugas demi negara!

    ReplyDelete
  2. "Saya hanya jalankan tugas encik"...Alhamdulillah dan untung laa kalau ramai yang betul ikhlas jalankan tugas demi negara!

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK