click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, July 12, 2023

Benih Kantan...





Sebulan juga biji avocado yang disemai dapat bercambah. 100 peratus hidup...samada berjaya terus hidup atau sebaliknya wallahualam. Pokok yang ditanam daripada biji dikhabarkan lebih lasak dan mudah menyesuaikan diri di lapangan, apabila telah stabil boleh dikawinkan untuk tumbesaran dan hasil yang lebih baik. 


Benih kantan  ini diperolehi  dari Batu Pahat...perlu disemai terlebih dahulu di polibeg..dah pernah cuba terus tanam di lapangan, hampir semuanya mati. Termasuk yang ini sudah 33/200 rumpun di tanam dikebun. Jauh lagi perjalanan..biar buat sedikit tapi menjadi, daripada terus buat banyak lemau dipertengahan jalan. Tiada had waktu ditetapkan untuk menanam keseluruhan pokok. 

Ketika usia pencen, berkebun adalah salah satu cara memanfaatkan waktu.. . Sambil beriadah apa yang diusahakan  dapat juga memberi pulangan kelak. 2 in 1. Kalaupun ditakdirkan apa yang ditanam kurang memberi pulangan, setidaknya dapat juga manfaat  badan sihat...Bila matlamat jelas in sha Allah usaha akan menjadi lebih istiqamah. 

Kayuh pelan- pelan...



3 comments:

  1. Semoga segala usahanya membuahkan hasil

    ReplyDelete
  2. Lama juga ye nak cambah pokok avocado. Bunga kantan bagus ni kalau hidup semua. Semuga semuanya hidup belaka. Aamiin

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK