click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, July 8, 2023

Ubi Gorbus...




Hehe ini nama baru ubi rebus goreng. Ubi Gorbus, pertama kali cuba, hasil tidak mengecewakan. Ubi putih banyak yang sudah matang di kebun tumpang, banyak pokok yang dah tumbang...mengenang spesis ini keras tak begitu sesuai untuk di goreng maupun direbus begitu saja, lemah untuk menuainya..sangat sesuai untuk  dibuat kerepek atau bingka.. Sebelum ini  pokok yang telah dituai, batasnya diganti dengan ubi merah yang lebih empok.




Harini mencuba merebus dulu ubi putih supaya lembut kemudian digaul dengan tepung goreng pisang dan digoreng semula...ternyata menjadi..Rangup diluar lembut didalam, rasa begitu enak sekali..cicah dengan sambal kicap pedas woww..menitik air mata...krup krap krup tak perasan dah memakan gorengan kali ke 2.



Mengopi panas ketika hujan dengan rakan setaman di bawah wakaf, rakan pun bersungguh menikmati ubi gorbus...Tak pernah makan banyak ini katanya.



Untuk lebih advance, ubi rebus dilenyek bersama kelapa muda dan gula secukup rasa, balut dengan tepong pisang goreng lepas tu goreng..pergh mantapp..

Kena kutip balik batang ubi yang dah dikumpulkan untuk dibakar. Mau menanam lagi  diruangan yang masih kosong...ingatkan nak ganti semua dengan ubi berkulit merah, tak jadi nampaknya..





2 comments:

  1. Memang sedap ubi gorbus. Lagilah yang rebus sampai empuk betul, bila digoreng garing terasa rangup bila dikunyah.

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK