click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, October 26, 2010

KEMBARA SEGITIGAEMAS DAY5-17HB OKT 2010

Perjalanan hari ke 5 adalah menuju ke Mae Hong Song tempat dimana perjalanan kami akan disahkan melalui sijil membuktikan kami telah mengharungi cabaran jalan berliku paling minima 1864 liku tajam dan bercerun curam sepanjang 500km jarak perjalanan Kami bersarapan di tempat yang sama di kedai mamak, dan selesai terus ke bengkel motor untuk memasang bulb yang ditempah semalam. Alhamdulillah bekalan ada..Pok Li pasang lampu kaler kuning, dan aku punya kaler putih..pergh terang menyala..mengamuk lah orang dengan aku nanti, lampu sebelum ini pun selalu dapat high beam dari orang depan, apatah lagi dengan yang kaler putih ini..Aku ingat harga sama rupanya yang kaler kuning berharga 860 baht, kaler putih 1400 baht. Upah pasang 100 baht tiap satu..






Perjalanan Thousand corner bermula..dalam perjalan kami sempat mengabadikan foto kenangan di perkampungan orang bukit Thailand. Atap rumah adalah unik menggunakan daun pokok jati yang di susun kemas..Sewaktu kami mengambil gambar sempat kami bertegur sapa dengan Mat salleh Australia yang memasuki kawasan perkampungan ini. Beliau merupakan guru disini. Missionary kristian barangkali..


Laluan Thousand corner melibatkan laluan lembah dan lereng gunung yang sangat curam. kalau di lembah jalan sering mengalami kerosakkan permukaan disebabkan air deras sungai mengalir deras melintasi jalan raya, manakala di lereng gunung air hujan menghakis permukaan jalan. liku adalah berbentu U, Cuba bayangkan.. Masa turun sangat curam tiba-tiba kena buat pusingan U secara mendaki curam pulak. Kawalan dan pilihan kedudukan gear adalah sangat penting..Silap pilih posisi gear akan menyebabkan motor terbalik. Untuk laluan mencabar hanya menggunakan gear 1-3 sahaja
Sewaktu aku menjarakkan diri sejauh mungkin dari kelompok riders lain untuk membolehkan aku mengambil foto riders melayan korner,aku nyaris mengalami kemalangan apabila tiba tiba sebuah pick up muncul laju dari arah hadapan. Aku pula sewaktu itu sedang mencari laluan elok di tengah jalan. Berderau darah aku..nasib aku baik kerana sempat mengelak..



Kami berehat untuk makan tengahhari di Pekan Mae Sariang.
Didalam perjalanan berikutnya antara Mae Sariang dan Mae Hong Song Ar Mastor mengalami kemalangan. Beliau gagal mengawal motor sewaktu mengambil selekoh kerana hilang tumpuan sebab keletihan dan mengantuk..Sewaktu kejadian ini group rider terpecah kepada 2...Sebelum kejadian, aku bersama kelompok belakang..disebabkan lama sangat menunggang perlahan aku mula mengantuk.. jadi bila terdapat laluan kurang mencabar aku memecut menyertai kelompok di hadapan.. Kelompok hadapan biasanya akan berada jauh dihadapan dan biasanya untuk regroup, kelompok hadapan akan berhenti dalam 5-10 minit sebelum kelompok belakang akan muncul. ..

Tetapi berhenti kali ini memang luar biasa lama, Dah dua tiga kali aku tinggalkan posisi rakaman foto untuk mengambil gambar kelompok belakang ni semasa mereka keluar dari selekoh tetapi tidak muncul-muncul..lebih setengah jam kami tunggu..tetiba sebuah pick up tergesa-gesa memberi flash light dan berhenti di hadapan kami memberitahu kawan kami eksiden..dalam kepala otak aku.. mesti Goldwing,sebab motor ni paling besar dan sukar untuk melayan korner, tetapi driver bagitau motor putih..Sah Ar Mastor..Kami berpatah balik. Tempat kejadian 60-70km dibelakang menurut driver pick up, nasib baik dia boleh cakap orang putih..argh aku rasa baru saja aku tinggalkan group ini takkan dah begitu jauh..tapi memang jauh..sebab lama sangat tidak sampai ke tempat kejadian kami tahan lori untuk kepastian..dia guna bahasa isyarat jauh lagi di belakang..



Sewaktu kami sampai di tempat kejadian pick up polis dah tiba.. Orang ramai sedang mengangkat motor dari longkang tanah dan mengumpulkan barang yang bertaburan di persekitaran..Kesihan Ar mastor, terjelepuk duduk..terperanjat barangkali..mujur tiada kecederaan.. dan tiada kerosakan teruk pada motorsikal hanya kecacatan kosmetik. Dengan izin Allah sut jaket yang dipakai menyelamatkan dia. kalau tidak.. robek badan dia..

Setelah motor dibawa ke balai polis Lawa, kami membuat keputusan untuk menginap di rumah tumpangan berhampiran dengan balai sahaja. Ar Mastor terpaksa menamatkan cabaran di sini. Esok beliau akan mengiringi motor ke Chiangmai untuk urusan motor beliau. Kami akan bertemu beliau di sana setelah menghabiskan cabaran Thousand Corners.

JARAK PERJALANAN HARI KE 5 : 321 KM

JUMLAH JARAK PERJALANAN SEHINGGA HARI KE 5 : 2378 KM

2 comments:

  1. kang Latep,
    mae hong song dan Pai mmg idaman saya utk trip akan dtg... tahniah!

    ReplyDelete
  2. yeah ajak geng x9 lain dan vespa klasik jugak..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK