click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, October 28, 2010

ULASAN KEMBARA SEGITIGAEMAS-perjalanan

Perjalanan secara keseluruhan adalah lancar kecuali sedikit gangguan sewaktu kemalangan Ar Mastor di laluan antara Mae Sariang dan Mae Hong Song...

Highway di Thailand adalah luas menghubungkan negeri-negeri di selatan,utara, timur dan barat. Jaringan jalanraya adalah sangat selesa..Di sesetengah lebuhraya kenderaan adalah tidak banyak..Walaubagaimanapun lebuhraya di sana adalah jenis terbuka seperti laluan antara Klang ke Sabak Bernam. Bukan setakat kenderaan bebas keluar masuk highway dan boleh membuat pusingan u..., lembu, anjing dan silap-silap babi hutan pun boleh tumpang sekaki menggunakan highway..Ini yang merbahaya jika tidak berhati-hati. Semasa dalam perjalanan pulang antara Petchaburi ke Retchaburi aku nyaris kemalangan apa bila sebiji kereta tiba -tiba menukar haluan dari lorong tengah ke lorong laju untuk membuat pusingan U..Semua brek aku guna.., depan, belakang dan brake mulut..ha.ha.

Untuk pengisian minyak juga tiada masalah kerana terdapat banyak stesen minyak dilengkapi dengan convinience store di sepanjang laluan.

Papan tunjuk arah dilebuhraya juga mudah di baca, tetapi kekadang turut terkeliru memasuki jalan biasa menuju tempat yang sama..Sila perhatikan No rujukan jalan sebelum keluar dari highway. Jika rujukan jalan 1 angka dan 2 angka bermakna jalan adalah luas dan selesa. Lebih banyak angka bermakna anda melalui jalan kecil atau jalan daerah/kampong ..Rujukan jalan empat angka di laluan tanah rendah ok lagi,,tetapi sekiranya melalui banjaran pergunungan itu yang meletihkan..Perjalanan Thousand Corners mempunyai Rujukan Jalan empat angka..

Perjalanan di Thousand Corners sekiranya di buat diwaktu siang adalah tidak sesukar mana. Rancang perjalanan diawal pagi.,seandainya tiba di sesuatu tempat dalam pukul 5 petang seeloknya segera cari tempat penginapan. Meneruskan perjalanan diwaktu malam adalah berisiko terutamanya dijalan berliku dan cuaca pula buruk.

Sistem baikpulih jalan juga kurang bersistematik berbanding Malaysia.. Lebuhraya akan dibongkar disemua lorong..,tanpa lencongan sempurna..Kebanyakkan pengguna di sana menggunakan Pick up jadi tiada masalah besar bagi diorang..,bila waktu hujan lebuhraya sudah jadi jalan tanah merah lecak..Motor ringan tidak mengapa tetapi kalau bawa motor berat seperti goldwing alamat tumbang sekiranya silap kawalan .

Lintasan keretapi pun boleh merentasi lebuhraya. Sangat merbahaya terutamanya diwaktu malam..Bonggolan laluan keretapi adalah tinggi..,kalau tidak sempat memperlahankan kenderaan nescaya melambong motor..ini yang terjadi pada kami yang terpaksa membrek keras kerana lewat menyedari bonggolan laluan keretapi ini.

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK