click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, July 24, 2018

UsCanada2018-D12 Ottawa


21 Julai Sabtu.. 

Sedikit terkilan kerana kurang membuat analisa  lawatan Kanada Timur.. Asalnya kami hanya ingin meronda Toronto kerana menaiki kenderaan awam. Itu sebab penginapan hotel  ditempah 4 hari hanya tertumpu di sana.. Menyedari menaiki kenderaan awam adalah membuang masa dan mahal, kami mengambil keputusan menyewa kereta. 

Masalahnya terdapat pula klausa denda jika penginapan hotel dibatalkan.. Terpaksalah terus menginap hotel sama di Toronto. Jadi pergerakan sedikit terbatas. 

Lawatan hari ini adalah ke Ottawa. Balik hari. Jika penginapan hotel boleh dibatalkan tanpa denda nescaya kami akan teruskan lawatan ke Montreal dan bermalam di sana. 

 Jarak pergi balik Ottawa lebih 900km.. Kami keluar seawal 6 pagi... Tak mengapa waktu ini jam 5 pagi sausana sudah terang benderang. 

Kenderaan banyak di hiway . Hiway pula berselirat.. Pemanduan kiri  tidak selesa kerana masih lagi kekok ditambah dengan keadaan ini. 

Menjauhi Toronto...jalanraya mulai lengang. Kirikanan jalanraya hanya dihiasi pokok pokok belukar.. Agak berbeza ketika melalui jalan ke Edmonton yang dihidangkan dengan ladang ladang cantik. 


 Berbanding Kanada barat ternyata hiway di timur lebih canggih.. RnR disediakan  di spanjang hiway. Di barat kita  perlu keluar ke pekan-pekan kecil untuk ke R n R




Lawatan pertama ke Bangunan Parlimen Kanada. 




Memandu sekitar bandar Ottawa.. Pemandangan bandar agak kurang menyerlah

Seterusnya ke Rodeo Canal yang telah diistiharkan sebagai tapak warisan dunia. Musim dingin air terusan membeku dan dijadikan dataran ice skating. 



Sambil itu memandu lalu kawasan perumahan disana.. Tidak seindah di Vancouver..




 Singgah masjid Abu Ther AlGhafari. Di Ottawa memang banyak masjid.


Jika di Calgary masjid yang kami singgah di imarahkan oleh pengikut almuhamadiah atau Qadiani.. Di Ottawa ini masjid pengikut syiah pula.. Batu alas dahi disediakan di pintu masjid


Tak mengapalah.. Solat boleh di mana mana saja.. 

Sesudah itu terus makan tengahari di Shawarma Palace. 



Pengusaha milik Lebanon.

Sesudah makan kami ambil keputusan balik semula ke Toronto..Puaslah dapat sampai ke Ottawa.

Sepanjang balik menyinggah beberapa bandar bandar kecil antaranya Rodeo ville..

Dibawah ini lawatan ke PrescotVille






 Yang ini BrockVille pula.










Terowong keretapi pertama Kanada

Kalau nak diikutkan banyak lagi tempat yang ingin kami singgah.  Tapi perjalanan jauh lagi.

Jam 10 mlm kami tiba di hotel Toronto..



No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK