click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, October 26, 2010

KEMBARA SEGITIGAEMAS DAY8-20HB OKT 2010

Ini merupakan kemuncak kembara kerana ekspedisi kami ke Segitiga Emas akan tercapai. Hari ini kembara meliputi Chiangrai-Maesai- Segitiga Emas Myanmar-Segitiga Emas Thailand-SegitigaEmas Laos.

Setelah bersarapan di gerai muslim Thai berdekatan masjid Chiangrai kami terus ke Maesai iaitu daerah paling utara Thailand dan bersepadan dengan Myanmar. Motor kami tidak dibenarkan di bawa masuk ke Myanmar . Mungkin kena dapatkan permit khas baru boleh..Kalau boleh bawa motor boleh lah jauh kami dapat meronda. ,tetapi disebabkan Myanmar diperintah oleh junta tentera jadi kenderaan asing tanpa permit khas adalah dilarang..Sebagai alternatif kami menunggang Tut-tut yang sedia menunggu pengunjung di pintu masuk Myanmar. Urusan immegresen Thai dan Myanmar selesai. Permit ke Myanmar untuk tempoh sah laku selama 14 hari diperolehi dengan bayaran 500 baht. Pasport kami disimpan oleh pihak imegresen dan boleh di ambil semula semasa keluar semula Myanmar.

Di Myanmar disebabkan kesuntukkan masa kami hanya sempat melawat perkampungan budaya masyarakat karen berleher panjang..satu lilitan besi mewakili satu tahun pemakaian., Barangan kraf turut dijual disini.. kemudian kami dibawa ke kedai batu permata, ruby, jade etc. Pemiliknya adalah muslim..sebab aku tidak berapa kenal nilai batu..aku tidak membelinya walaupun orang cakap batu permata di sini adalah murah berbanding Malaysia..Bagi aku batu..adalah batu..kalau aku beli pun bukan orang tahu batu aku mahal,sebab tidak semua orang kenal batu mahal atau batu murah..jadi jalan selamat aku tidak memakai atau membelinya..distinasi tut tut berikutnya adalah Grand Pagoda..,bergambar lebih kurang sebab jarak perjalanan berikutnya masih jauhh.. Kesihan penjual cenderahati disitu kerana kami tidak membeli..Selepas bergambar di bulatan Golden Trianggle Myanmar kami beredar semula ke Thailand untuk ke Golden Triangles Thailand pula..

Jarak perjalanan GT Myanmar Ke GT Thailand adalah sejauh 90km . Walaupun demikian laluan adalah teruk kerana kerja-kerja baik pulih jalan sedang dijalankan. Sebahagian laluan adalah tanah merah.. Oleh kerana hari sebelumnya hujan maka jalan adalah rosak. Goldwing tumbang dua kali sewaktu cuba melepasi halangan jalan tanah merah rosak ini..Kami tiba di GT Thailand pada pukul 12.30 tgh hari. GT Laos tidak dapat kami pergi kerana dipisahkan oleh Sungai Mekong..Di lain kesempatan mungkin..Kami mengabadikan gambar kenangan disini dan membeli cenderahati sebelum bergegas semula pulang ke hotel di Chiangrai untuk check out.

Kami makan di restoran sama semasa sarapan, terpampang gambar Chef Wan di restoran yang diambil semasa beliau berkunjung ke restoran ini..Kami bersiap sedia memulakan perjalanan balik pada pukul 4 ptg. Kami akan menunggang selagi terdaya untuk mencari tempat bermalam dalam perjalanan pulang..

Jika datang ke Chiangrai kami menggunakan laluan biasa, balik semula ke selatan kami menggunakan highway..laluan lurus dan lebar, jadi kami membesit..,sehingga ke Lampang..Dari sini kami memilih laluan biasa semula melalui Utharadit sebelum sampai ke Phitsanuluk, dengan alasan menggunakan laluan berbeza sewaktu datang. Terdapat kekesalan memilih laluan biasa ini kerana jalan biasa di Thailand adalah berliku-liku kerana melalui kawasan berbukit bukau..Sebahagian jalan pula sedang dalam pembinaan. Hasrat untuk meneruskan perjalanan sehingga ke Nakon Sawan tidak kesampaian kerana hari sudah lewat malam dan kami kepenatan . Kalau tidak boleh lah juga dapatkan makanan islam sebab kami sudah kenal pasti restoran itu semasa pergi dahulu..kami singgah di stesen minyak dan membeli air panas di 7 Eleven untuk membedal maggi..Kami membuat keputusan untuk bermalam di Phitsanuluk dan tiba jam 11 malam di Hotel Rattana Park Phitsanulik.

Jarak perjalanan untuk hari ke 8 : 750km
Jarak perjalanan sehingga hari ke 8: 3650km

1. kang Latep,
    sektor ini mmg yg paling dinanti2 sbb mmg the highlight, kami bermalam di maesai ketika itu krn kami ada 1 misi iaitu untuk merasa jd mcm org kaya (w/pun kami tidak, kami mahu merasa makan di 3 negara dlam masa sehari, sarapan di myanmar (thaichilek), lunch di thai (sop ruak aka golden triangle) dan early dinner di laos (houyxai) dan impian kami itu dapat kami laksanakan... org 'kaya' yg menunggang VESPA

2. ha.ha..tp aku makan buah berangan je kat GT myamnar..

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...