click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, February 25, 2011

Rumusan xpdc Laos/Cambodia...

Perbelanjaan

Kalau dikira perbelanjaan wajib, termasuk penginapan, petrol dan makan-makan aku habis dalam RM1400 saja sepanjang 10 hari perjalanan. Purata 140 sehari. Kira berbaloi sebab melawati pelbagai destinasi di 3 negara.

Jarak perjalanan.

Berdasarkan trip meter yang aku rekodkan sebelum dan sesudah trip. jarak keseluruhan ditempoh adalah hampir kepada 4700km. atau purata 470km sehari. Photo rekod akhir entah mana tak jumpa dalam galeri handphone aku.

Ok. berbanding trip aku terdahulu bulan oktober 2010 bersama geng motor besar ke Golden Triangles

Perbelanjaan wajib adalah RM 1980 tetapi untuk 11 hari perjalanan. Purata RM180 sehari

Manakala jarak ditempoh adalah dalam 6010km. Purata 556km sehari.. argh beza tak sampai 80km pun sehari berbanding motor kecik..

Dari segi perbelanjaan sudah tentu kelebihan bermotor kecil tapi takdalah banyak sangat beza dengan trip terdahulu. penggunaan minyak motor besar dulu dalam RM980 memang tinggi sikit berbanding Rm700 motor kecil..lagipun kali ini aku guna minyak paling mahal dalam lingkungan 3.90 ke atas seliter sebab tu nampak tinggi penggunaan minyak kali ini.

Penginapan dulu purata dalam rm50 sehari sebab duduk hotel berbintang berbanding trip ini duduk rumah tumpangan.

Perbelanjaan besar lain yang tak nampak adalah penggantian tayar sesudah trip nanti dimana kos tayar motor besar jauh lebih mahal berbanding motor kecil.

Masalah sepanjang xpdc

Kedua-dua trip mempunyai masalah tersendiri. Semasa bersama geng motor besar kelewatan perjalanan disebabkan kemalangan peserta manakala semasa bersama geng motor kecik nih selain ride tak berapa laju, kerosakan pada motor peserta adalah silih berganti dan peserta tersesat di Bangkok.

Tapi yang aku nak ulas lebih adalah jarak yang ditempoh tu..nampaknya naik motor besar ke atau naik motor kecik ke perbezaan purata jarak harian tidaklah begitu menonjol. Sebelum aku pergi dulu ramai yang ragu-ragu dengan kehandalan motor kecik ni untuk menempoh jarak xpdc keseluruhan yang jauh. Masa naik motor besar dulu jarak paling jauh aku tempoh adalah trip hari ke 9 dimana dalam sehari 890km ditempoh. dan dengan motor skuter ni pun berkemampuan menempuh jarak hampir 800km pada hari ke 10 iaitu 50km sebelum Tung Song- Hadyai-Sadao- UUM-K.L

Perbezaan ketara lain yang aku alami adalah bermotor kecik/bersekuter memang amat selesa dan tidak memenatkan berbanding motor besar. serius wa cakap lu...dengan vespa dan kapchai tu tak taulah pulak aku.

Faktor utama adalah skuter jauh lebih ringan berbanding motor besar dan weight to power ratio pulak memang cun ...manakala kelajuan walaupun memberi kelebihan pada motor besar..mungkin mental lagi memenatkan kerana terpaksa memberi tumpuan lebih semasa berada pada kelajuan tinggi...kelebihan membawa laju sebenarnya tak boleh dimanfaatkan sepenuhnya kerana semasa ditempat asing tak laju mana pun kita boleh bawak motor sebab kita tak berapa arif dengan rangkaian jalan disana jadi secara automatik kita terbawa slow jugak...

Kalau tersesat kat Bangkok pulak aku ingat mau dihempas saja motor besar sebab penat nak mengawal motor lalu celah -celah kesesakan yang teruk..

Bila difikir-fikir elok saja bermotor kecik kalau berxpdc jauh...belanja jimat, badan pun tak penat...jadi kepada pemilik motor kecil jomlah panaskan enjin untuk berxpdc di masa akan datang...kepada pemilik motor besar trade in sajalah beli motor kecik ha.. ha..

8 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian pengalaman..

    akan saya jadikan panduan...

    ReplyDelete
  2. saya setuju dengan pendapat saudara.

    ReplyDelete
  3. ha ha takkan takat setuju saja jomlah berxpdc

    ReplyDelete
  4. IsyaAllah..hujung tahun ni saya akan buat ride pusing semenanjung.. ikut jalan kampung..

    ReplyDelete
  5. Motor kecik pun boleh ride jauh, yang penting semangat mau kental. Btol kan bang?

    ReplyDelete
  6. ABN-biar motor kecik tapi hati besar, dpd motor besar tapi hati kecik..he he..

    ReplyDelete
  7. terbaekk...kecik besar no prob..janji ride..hehehe...

    ReplyDelete
  8. Selamat datang dan terimakasih brader RS, jgn lupa ikuti tulisan xpdc kami akan datang...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK