Friday, March 4, 2011

Kita hebat...!

Ini pandangan peribadi aku ok. aku tertarik dengan komen salah sorang forumer di web permotoran. dia bagitau TS Syed Bukhari (TSSB)tersenarai dalam kelompok 10 rakyat terkaya Malaysia sebab ada orang tolong. ikut istilah sekarang ada kronilah ni...tapi yang aku heran kenapa TSSB saja yang ada ada dalam benak pemikiranan penulis itu. Padahal yang lain tu pun serupa juga mana boleh berada pada kedudukan sekarang kalau mereka pun tak punyai kroni. sabagai contoh Robert Kwok dari dulu lagi dah berkroni dengan pemimpin-pemimpin terdahulu bila dapat lesen borong gula, Ananda krishnan dapat lesen telekomunikasi, Pengasas Public bank, Hong leong bank dapat lesen perbankan..begitulah seterusnya..TS Azman Hashim pun dapat lesen perbankan dan dia buktikan orang kita pun boleh cuma BELUM masuk senarai ke sepuluh., dia berada dikedudukan ke 11.

Aku rasa istilah kroni ni timbul bila orang kita dah mula pandai berniaga. Sedangkan orang lain dah lama menikmati laba berkroni ni, tapi bila monopoli tu dah mula tergugat timbullah istilah kroni-kroni ni...seolah-olah menafikan kehebatan orang kita berniaga...Tapi yang pasti kita mesti tabik pada mereka semua ni...Mereka memang orang yang hebat. Mereka mendapat peluang dan bantuan dan mereka berjaya memenfaatkan peluang yang diberikan. Berapa ramai orang yang punya peluang didepan mata tapi terlepas begitu saja...

Berbalik pada TSSB beliau billionir termuda berbanding yang lain dalam senarai kelompok 10 tu...nak buktikan yang orang kita lagi hebat bila diberi peluang. Orang kita masih baru dalam bisnes tapi dalam waktu yang singkat sudah mampu masuk senarai 10 terkaya. , sepatutnya dari sudut positif ini yang kita tengok. Yang jadi masalah kita terlalu lama disogokkan dengan kelebihan orang lain sehinggakan kita macam tak caya pulak dengan kehebatan orang kita yang tiba-tiba muncul.

Kita sebagai orang kebanyakkan perlu bertindak adil pada usahawan-usahawan kita. Kelompok kita masih belum begitu ramai, (tapi aku percaya sedang meningkat.)berbanding orang lain. Kegagalan dipihak kita lebih mudah dikesan berbanding orang lain sebab kelompok yang masih kecil ini. Dipihak lain bukannya tak gagal tapi kelemahan usahawan yang gagal dapat ditutup dengan kelebihan usahawan-usahawan berjaya yang lain yang ramai dipasaran.


Perspektif yang lebih kecil. Aku akan hantar kenderaan dibengkel usahawan kita. walaupun terdapat sedikit sebanyak kelemahan tapi aku boleh terima..argh kat bengkel orang lain pun serupa je, tak hebat mana pun..dan berapa ramai yang dah terkena. tapi disebabkan kebanyakkan bengkel-bengkel lain pun orang dia punya., jadi kita terlupa yang kita dulu pun pernah terkena dibengkel orang dia.

Kita perlu sokong usahawan kita, kalau kita tak percaya dan beri peluang macamana nak lahirkan ramai lagi usahawan kita. Kalau dah ramai masuk senarai orang berjaya nanti takdalah terbit istilah 'orang melayu masih boleh dikira dengan jari' Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK