click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, March 23, 2011

River Cruising Sg Melaka...







Hari biasa pun sesak, hujung minggu lagi la...

Kincir air lama yang terdapat di Sg Melaka..







Menyusuri perkampongan  tradisional melayu Melaka  di Kg Morten.




 Rumah tradisional melayu Melaka Kg Morten.


Kekadang kita pun naik heran, ada negeri/negara hasil semula jadi takdalah seberapa, tetapi macamana negara/negeri itu boleh lagi maju dari negara.negeri yang dikurniakan sumber asli semulajadi yang melimpah ruah...Mungkinkah bila dah terbiasa dengan sumber asli yang banyak menjadikan rakyat malas berfikir kerana terbiasa dengan zon selesa....ambil contoh air ok. mungkinkah disebabkan kita dah terbiasa menerima hujan sepanjang tahun, manakala kawasan tadahan pun masih luas jadi kita malas nak berfikir macamana nak mengoptimumkan penggunaan air..?

Alangkah baiknya kalau sumber semulajadi pun banyak  ditambah pula dengan kepala hotak yang hebat bertambah makmurlah negeri/negara itu...ha ha panjang mukadimah aku...sebenarnya aku nak tulis pasal River cruising di Sg Melaka je...Semua negeri./negara ada sungai , sesetengah sungai menjadi sumber liabiliti seperti dijadikan tempat pembuangan sampah, toksik dan berbagai pencemaran lain dan sebahagian  pulak menjadi sumber rezeki seperti di Melaka ni...

Aku berpendapat adalah ok menciplak idea negara/negeri lain yang dah terbukti berjaya hanya perlu disesuaikan dan nenonjolkan  ciri-ciri unik setempat. Ada orang cakap idea river cruising Sg Melaka ni meniru idea river cruising di Vanice..so what.. Aku tabik usaha kerajaan negeri Melaka mengindahkan sepanjang tebing Sungai Melaka disamping mengekalkan keunikan yang terdapat disepanjang sungai seperti Kg Morten yang telah diserlahkan menjadi muzium hidup. Nilai keunikkan tu yang mahaal..., Tempat orang lain pun ada keunikan tersendiri tetapi kelebihan kepala hotak dan keberanian kerajaan negeri Melaka telah menjadikannya sumber ekonomi negeri.

Baru-baru ni telah diumumkan bahwa akan diwujudkan  perkhidmatan tram di bandar Melaka untuk  mengurangkan kesesakan jalanraya disamping menjadikan sumber tarikan pelancongan baru ke negeri itu.Aku harap penampilan tram disesuaikan dengan keunikan setempat, mesti best kann... macam bas yang ada di trengganu tu...!

River cruising diwaktu malam memang mengasyikkan. Aku bukan syok sorang ok. aku tengok ramai pengunjung pun sibuk tangkap gambar membuktikan mereka pun syok  menghayati pemandangan sepanjang sungai....Kepada sesiapa yang ke Melaka ambil lah peluang bercruising...yang belum pergi tu segeralah pergi...ha ha..

1 comment:

  1. River crossing nie memang terbaik bang..tak sia sia bayar RM 10 seorang, sebab masa perjalanan tu sampai sejam rasanya. pemandangan superb lebih lebih lagi di waktu malam..Pergilah melancong..hehehe

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK