Sunday, March 27, 2011

Betul ke awak Sdr Hadi...?




Korang kenal brader ni..? inilah Sdr Hadi yang banyak kali aku sebut dalam tulisan aku sebelum nih. Aku terserempak dia semasa singgah di bengkel motor Two Wheel Garage milik Sdr Azman di Shah Alam baru-baru ni...Sebelum ni hanya bersua di alam maya., memang la berbeza bila jumpa di alam nyata. Aku koreklah serba sedikit rahsia xpdc dia sebelum ni. Beliau merupakan sukarelawan UN. Kebanyakkan ceruk tempat yang mengalami bencana seperti perang dan bencana alam dia pernah pergi seperti tsunami di Acheh, gempa di Padang, perang di Afgahnistan, Selatan Filifina, Iraq dll. Semasa dalam perjalanan ke London dia sempat membantu mangsa banjir di Pakistan. Boleh tahan jugak kos ke London selama 6 bulan dekat 100 ribu lah gak. Dia ada projek besar selepas ni..dia tak cerita nak ke mana.., tapi aku agak nak sambung keliling dunia dengan motor kecik gak. Motor apa pun tak jugak dibagitau bergantung kepada siapa yang sanggup sponsor.
Berdasarkan pengalaman beliau , saiz tangki minyak akan diubah suai untuk mencapai jarak perjalanan sehingga 400km. Botol-botol tambahan minyak sangat menyusahkkan dan memerlukan ruang yang banyak. Tips menarik ni..

Menurut beliau sepanjang xpdc berjalan lancar. Paling penting minyak enjin dan filter mesti dijaga., tukar setiap 2000km. Pakaian jangan bawak banyak, bawa yang perlu saja. Tayar pun hanya ditukar sekali sepanjang perjalanan sejauh 25000km. Pengetahuan pasal enjin dan motor perlu ada untuk xpdc yang jauh ni. Beliau menyarankan supaya 'membaraikan' enjin dan pasang semula sehingga jadi supaya mahir berkenaan motor yang akan dibawa..Buat 2 kali cukup, nescaya kita akan mahir pasal enjin dan fungsi-fungsinya.. Betul jugak erk..Ini kalau nak xpdc sorang-sorang la, kalau berxpdc secara berkumpulan ada sorang pomen pun ok juga..Tapi bagus juga ikut saranan dia. Kena ada pengetahuan asas pasal motor ni, takdelah mengharapkan pomen seratus persen. Buat permulaan ni aku nak cuba jugak. tapi tak maulah aku terus baraikan motor aku..aku nak cuba pada mesin rumput aku...yaa aku nak cuba..Ha ha..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK