Thursday, May 26, 2011

Impresi pertama ride di Sumatera...




View Larger Map


Hari pertama xpdc bermula jam 6.30 waktu Malaysia . Sengaja kami tak ubah jarum jam untuk bergerak lebih awal. Waktu Indon sejam lewat dari waktu Malaysia. Kalau ikut jam dia baru 5.30 pagi.  Pertama kali bawak motor di Sumatera memang agak kekok., diluar waktu pejabat undang-undang jalanraya sendiri tentukan, sebab Pak Polisi tak kelihatan. Di trafik light., aku pun konfius, bila masa kena berhenti, bila masa kena jalan...walaupun merah selamba saja diorang langgar. kami pun apa lagi..toleh kiri, toleh kanan kalau takda kenderaan terus jalan... dan kekadang diorang semua berhenti, kami pulak memandai-mandai jalan..argh hantamm..!

Dan lagi ride disana kena pastikan horn berfungsi dengan baik..berbanding signal, horn lebih utama..he he..nak potong saja tinnn..! tinnnnnn..!!!, nak maklumkan bahwa kita sedang memotong..kalau tak diorang pun tiba-tiba keluar nak memotong juga.. kena juga bersiap sedia untuk mengelak ke bahu jalan bila trafik arah bertentangan cuba memotong kenderaan.. diorang tak peduli...kenderaan di hadapan

biasanya mengalah dengan memperlahankan kenderaan atau mengelak cepat-cepat ke bahu jalan.. giila.! Sebesar-besar lori pun kekadang sibuk jugaak nak memotong..., yang kecik kena mengalah le..

Keadaan jalan pun nampaknya takdalah teruk sangat, sesekali jumpa lubang tu biasalah dan bila memasuki kawasan tanah tinggi, jalan berbelok-belok. Jalan dari Medan ke Acheh ni tak la lebar sangat. Bila melalui pekan-pekan baru banyak kenderaan. Lagi di sini batu/papan tanda tunjukkan jarak destinasi amat kurang...orang disana lebih selesa memberitahu tempoh masa berbanding jarak...


Kebanyakan jambatan di Sumatera adalah dari besi....berbanding jambatan konkrit di Malaysia...

Perjalanan hari pertama adalah lancar, hanya perlu berhenti kerap untuk bertanyakan destinasi daripada orang tempatan.. Kami tba di Bireuen sebelum pukul 6 ptg dan dan segera mencari mencari tempat menginap. Malam pekena nasi padang lagi....



Melalui pekan di Langsa, Acheh...


Kalau di Medan banyak gereja, masuk je ke Acheh banyak masjid pula..

Di salah satu kawasan rehat dalam perjalanan ke Acheh...


Bersama bikers Medan yang menuju ke Lhoksimawe...kira jauh lah tuu..


Kerja-kerja melebarkan jalan....keadaan jalan di Acheh adalah lebih baik berbanding di Medan...


He he sampai mendengkor brader Mastor kita...nak menyampaikan ke Biruen memang meletihkan padahal jarak dalam 600+ km je...12 jam perjalanan..!


3 comments:

  1. Wahaha.. Memang best la dapat "ride" kat Indon :D

    Bertambah pengalaman..

    ReplyDelete
  2. Saya ni biker kecil-kecilan jer bro.. Rasanya ride dalam negeri pun tak mampu nak buat lagi..

    Motor yang ada pun tak cukup tip top untuk ride jauh.. setakat pergi dan balik kerja je bolelah Hehe..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK