Thursday, May 5, 2011

Orang punya salah, orang lain dapat masaalah...

Inilah yang dikatakan malang tak berbau. Mungkin kita merasakan sudah lakukan yang terbaik semasa memandu. Fizikal ok...mental cergas, kenderaan tip top...tapi kalau nak terjadi., dia tetap terjadi... faktor KITA tak berguna lagi...faktor ORANG LAIN kena ambik kira juga...Patut pun semasa berteduh di R n R masa hujan lebat baru ni sorang brader yang berkereta pun turut berhenti...dia bagitau, faktor kita mungkin ok tapi bagaimana faktor orang lain? Betul jugak...ada kereta orang  tayar botak, brek haus, mengantuk  dsb...sebab dia punya silap orang lain kena hentam ..


Nampak tak tunggul kayu reput yang bersepai tuu...kena hentam Iswara tu le..

Iswara tu dari jalan sebelah sini...Kedua-dua pemandu terselamat...

Takpa-takpa boleh tuntut insuran...yang penting orang selamat...tapi jangan pulak road tax takda..nayaa..!

Insiden pagi tadi di Jalan Glenmarie Shah Alam berdekatan bengkel/showroom BMW Auto Bavaria , bertepatan dengan apa yang aku maksudkan...Aku kebetulan lalu nak ke bengkel hantar servis motor BM aku...sebiji Iswara yang berada di laluan berbeza, telah terbabas semasa mengambil selekoh lalu merempuh Audi yang berada dilaluan bertentangan. issh..ish langsung takda kena mengena tetiba Audi tu turut terbabit ..Lainlah kalau kedua-duanya berlumba sesama sendiri....Jalan ni dipisahkan oleh pembahagi jalan yang agak luas...Mujur juga  Iswara tu terlanggar tunggul kering dipembahagi jalan dulu sebelum merempuh Audi...kalau dia langgar pokok hidup besar macam digambar tuu..mungkin ceritanya ada sikit berbeza..dan mungkin juga Audi tu terselamat..Perkara dah terjadi ni kalau nak BERKALAU pun susah juga ..yea tak..?

Apabila langkah berhati-hati  telah kita ambil tapi perkara tak diingini terjadi juga..usah keluh kesah..pasrah dan redha sajalah...mungkin ada hikmah disebalik kejadian itu... aku teringat cakap ustaz...sekiranya  satu musibah menimpa orang beriman..itu tandanya ujian...tapi kalau terjadi pada orang kufur itu maknanya bala..diturunkan ujian atau bala  mungkin untuk memberi kita peluang  bermuhasabah diri...Ya Allah golongkan kami dalam golongan orang yang bertaubat..Aminn...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK